• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اندونیزیا به خاطر صلح افغانستان به پاکستان یک پیشنهاد داد

اندونیزیا به خاطر صلح افغانستان به پاکستان یک پیشنهاد داد

رییس جمهوری اندونیزیا در دیدار با رییس جمهوری پاکستان به هدف آمدن صلح در افغانستان و پایان جنگ، پیشنهاد ایجاد یک کمیته‌ی مشترک عالمان دینی اندونیزیا، افغانستان و پاکستان را مطرح کرده است.
جوکو ویدودو، رییس جمهوری اندونیزیا این پیشنهاد را دیروز، جمعه ششم دلو، هنگام دیدار از اسلام آباد مطرح کرده است.
آقای ویدودو به ممنون حسین رییس جمهوری پاکستان گفته است: "مردم افغانستان طولانی‌ترین جنگ را تجربه کرده‌اند و اکنون نیز در این کشور جنگ و خشونت ادامه دارد. اندونیزیا می‌تواند در روند صلح افغانستان نقش مثبت داشته باشد".
او افزوده است: "یکی ازطرح‌های ما برای پایان جنگ در افغانستان ایجاد کمیته‌ی عالمان دینی اندونیزیا، افغانستان و پاکستان است که می‌تواند به آوردن صلح در افغانستان کمک کند".
رییس جمهوری پاکستان با ابراز توافق در مورد پیشنهاد رییس جمهوری اندونیزیا مبنی بر ایجاد کمیته مشترک از عالمان دینی سه کشور گفت که صلح در افغانستان یک امر ضروری برای توسعه و پیشرفت در منطقه است.
جوکو ویدودو پیش از ملاقاتش با رییس جمهوری پاکستان، در یک نشست به قانونگذاران پاکستانی روی اهمیت ثبات سیاسی و امنیت برای پیشرفت اقتصادی در منطقه تاکید کرد.
رییس جمهور ویدودو گفته است: "جنگ به نفع هیچ کس نیست. مردم عادی به ویژه زنان و کودکان همیشه بیشترین آسیب را در اثر جنگها می‌بینند."
هنوز مقام‌های حکومتی افغانستان در مورد پیشنهاد اندونیزیا مبنی بر ایجاد این کمیته ابراز نظر نکرده‎اند.
این در حالیست که یک هیات بلند پایه‌ی شورای عالی صلح به ریاست رییس این شورا به هدف دخیل کردن اندونیزیا در روند صلح افغانستان، چند ماه پیش به جاکارتا، پایتخت اندونیزیا، رفته بود و خواستار حمایت عالمان دینی اندونیزیا از تلاشهای صلح کابل شد.

  پربازدید ترین