• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقال سفارت آمریکا به قدس در هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم جعلی اسرائیل

انتقال سفارت آمریکا به قدس در هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم جعلی اسرائیل

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سیاست‌های خود برای راضی کردن صهیونیست‌ها و زیر پا گذاشتن حقوق فلسطینیان قصد دارد در هفتادمین روز تأسیس «رژیم اشغالگر قدس» انتقال سفارت آمریکا به قدس را اجرا کند.
پانزدهم قوس/آذرماه بود که رئیس جمهوری آمریکا طی سخنرانی خود در کاخ سفید در اقدامی از پیش اعلام نشده و ناگهانی اعلام کرد که دولت این کشور  شهر قدس را به پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.
«دونالد ترامپ» تنها به این مسئله اکتفا نکرد، بلکه در ادامه این تصمیم خود همان روز با امضای سند سفارت آمریکا از شهر تل‌آویو به قدس  دستور داد اقدامات لازم را برای این کار اتخاذ شود.
این تصمیم ترامپ باعث اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده در منطقه و جهان شد و وزارت خارجه آمریکا به فاصله چند روز از این اقدام مجبور شد اعلام کند انتقال سفارت به قدس فعلا در دستور کار خود نیست و به زمان دیگر موکول خواهد شد.
تصمیم ترامپ در مورد قدس همزمان بود با صدمین سالگرد انتشار بیانیه بالفور از سوی بریتانیا که طی آن وزیر خارجه وقت این کشور اعلام کرد که موضع دولت بریتانیا در ارتباط با «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» مثبت است.
اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس به صورت یک طرفه از سوی آمریکا باعث افزایش تنش در سرزمین‌های اشغالی شد و در نتیجه آن تا کنون ده‌ها فلسطینی در درگیری با صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند.
سازمان همکاری اسلامی به ریاست ترکیه یک هفته بعد از این تصمیم ترامپ طی نشستی این اقدام را محکوم کرد و خواستار لغو آن شد.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نوشت روز (جمعه) اعلام کرد که دونالد ترامپ 14 می ماه (24 ثور/اردیبهشت) با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس موافقت خواهد کرد.
ترامپ امروز طی سخنرانی خود در کنگره سالانه محافظه کاران در ایالات ماریلند در واکنش به این خبر گفت که «انتقال سفارت ما از تل‌آویو به قدس کار درستی است».
تعیین 14 مای برای انتقال سفارت مصادف با روز نکبت (یوم النکبه) و هفتادمین سالگرد تأسیس «کشور جعلی اسرائیل» است.
«نبیل ابو ردنیه»، سخنگوی «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان در واکنش به این اقدام اعلام کرد که «این اقدام مردود است و اقدام یک‌جانبه هرگز به کسی در این خصوص اجازه نمی‌دهد».
«عبداللطیف القانوع»، سخنگوی جنش مقاوت اسلامی فلسطین (حماس) نیز اعلام کرد که این اقدام آمریکا منطقه را در برابر اشغالگری اسرائیل "منفجر" خواهد کرد.
وی ادامه داد: « اقدام آمریکا در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو هرگز نمی‌تواند به اشغالگران هیچ گونه مشروعیت نمی‌دهد و نمی‌توانند واقعیت و حقایق قدس و آثار آن را تغییر دهند».
«اسرائیل کاتص»، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این خوش خدمتی رئیس جمهوری آمریکا که برای رضایت صهیونیست‌ها و داماد صهیونیست خود «جرد کوشنر» انجام می‌دهد، از آن استقبال کرد و به شخص ترامپ تبریک گفت.

  پربازدید ترین