• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«راهپیمایی بازگشت» در نوار غزه و کرانه باختری/ 16 شهید و صدها زخمی

«راهپیمایی بازگشت» در نوار غزه و کرانه باختری/ 16 شهید و صدها زخمی

هزاران نفر از فلسطینی‌های ساکن شهرهای مختلف نوار غزه و کرانه باختری در راستای تأکید بر حق بازگشت آوارگان، راهپیمایی بزرگی برگزار کردند که در آن 16 تن به شهادت رسیدند و صدها نفر دیگر زخمی شدند.
هزاران نفر از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه و کرانه باختری دیروز (جمعه) 30 مارس مصادف با چهل و دومین سالگرد روز زمین، راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز خود معروف به «راهپیمایی بازگشت» را برگزار کردند.
فلسطینی‌ها در این راهپیمایی مردمی تلاش دارند بر قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل تأکید کنند، قطعنامه‌ای که در بند 11 آن بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان اشاره می‌شود.   
راهپیمایی فلسطینیان در سالگرد روز زمین یادآور تصمیم رژیم صهیونیستی در زمینه مصادره 21 هزار کیلومتر مربع از اراضی فلسطین در 30 مارس سال 1976 است و هر ساله انجام می‌شود.
راهپیمایی مذکور به سمت حصاری مرزی که نوار غزه  را از اراضی اشغال شده در 1948 جدا می‌کند، انجام می‌شود و برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال رد شدن فلسطینی‌ها از این حصار مرزی (و وارد شدن به فلسطین اشغالی) حکایت دارد، مردم نوار غزه از چند روز پیش با نصب چادر در مسیرهای راهپیمایی خود را برای این رویداد بزرگ آماده کردند.
شبکه «المیادین» اعلام کرد در همین ساعت اولیه 3 نفر در جبالیا، رفح و البریج نوار غزه با گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی زخمی شده‌اند.
شبکه «المنار» اعلام کرد که نظامیان رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از بمب دودزا و صورتی در شمال نوار غزه استفاده‌ کرده‌اند.
تیم‌های پزشکی نیز برای مداوای مجروحان در مرز نوار غزه مستقر شده‌اند.
شبکه «الجزیره» اعلام کرد هزاران فلسطینی خود را به مرز نوار غزه با فلسطین اشغالی رسانده‌اند.
شبکه «المنار» از آغاز راهپیمایی‌ بازگشت در مناطق مختلف کرانه باختری نیز خبر داد.
تظاهرات‌کنندگان در مرز نوار غزه عکس‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را به علاوه پرچم این کشور آتش زدند.

هنیه: از قدس و حق بازگشت دست نخواهیم کشید
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در سخنرانی خود میان تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در نوار غزه اعلام کرد ملت فسطین به خاطر قدس و حق بازگشت، بار دیگر ابتکار عمل را در دست خواهد گرفت .  
وی افزود: این حضور گسترده امروز بیرون آمده تا به دونالد ترامپ و طرح مردود او اعلام کند از قدس دست نخواهد کشید، جایگزینی برای فلسطین وجود ندارد و هیچ راه‌حلی جز بازگشت آوارگان وجود نخواهد داشت.
تعداد زیادی از رهبران حماس از جمله یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در این راهپیمایی شرکت کردند؛ السنوار طی اظهاراتی مختصر گفت: به سرزمینی که به زور اشغال شده است، بازخواهیم گشت.
المیادین به نقل از هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد تا کنون  2 نفر به شهادت رسیدند؛ وزارت بهداشت هم اعلام کرد 55 نفر در این تظاهرات زخمی شده‌اند که 35 نفر آنها با گلوله جنگی هدف قرار گرفته‌اند.
رژیم صهیونیستی پیشتر گفته بود با تمام توان با این تظاهرات مقابله خواهد کرد و در همین رستا به شدت حضور نظامیانش در مناطق مختلف غزه و کرانه باختری را افزایش داد. این رژیم کلیه مناطق واقع در مرز غزه را منطقه بسته نظامی اعلام کرد.
شبکه «العربیه» از حضور افسران بلندپایه صهیونیستی در مرز فلسطین اشغالی با نوار غزه خبر داد. پیشتر اخباری مبنی بر اینکه خود «گادی  آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نحوه مقابله با این تظاهرات‌ها را فرماندهی می‌کند، منتشر شده بود.
وزارت بهداشت فلسطین در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد تا این لحظه 4 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و 365 تن دیگر زخمی شده‌اند.
شبکه المیادین اعلام کرد شهید پنجم امروز نوار غزه «احمد ابراهیم عوده» نام دارد و فقط 16 سال سن داشته است.
 اسامی 5 شهید مذکور بنا به گزارش خبرگزاری «معا»، به این ترتیب است: «عمرو سمور، محمد کمال النجار، محمود ابو معمر، محمد ابو عمر و احمد ابراهیم عودة ».
عمرو سمور امروز ساعتی قبل از شروع راهپیمایی بازگشت و طی شلیک توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسید.
منابع فلسطینی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی برای اولین بار از پهپاد برای پرتاب بمب دودزا به سمت تظاهرات‌کنندگان استفاده کرده است.
«ایال زمیر» فرمانده منطقه جنوبی رژیم صهیونیستی، «نیتسان الون» رئیس شعبه برنامه‌ریزی و عملیات این رژیم و «بولی مردخای» هماهنگ‌کننده امور مناطق اشغالی، شخصا در مرز با غزه حاضر شدند تا بر مقابله با فلسطینی ها نظارت کنند.
بنا به گزارش رسانه‌ها، صدها فلسطینی از حصار امنیتی در «البریج» واقع در مرکز نوار غزه عبور کرده‌اند .

تکمیلی/ 16 شهید و بیش از 1400 زخمی
 در پی شهادت چند جوان فلسطینی دیگر به نام‌های «جهاد فرینه، محمود سعدی رحمی ، ابراهیم أبو شعر، عبد القادر مرضی الحواجری،ساری ولید ابو عوده،حمدان اسماعیل ابو عمشه،محمد ربحی الکفارنه ، ایاد عبدالعال،جهاد ابو جاموس و عبدالفتاح بهجت عبدالنبی» در نوار غزه و به ضرب گلوله صهیونیست‌ها، تعداد شهدا به 16 تن افزایش یافت؛ همچنین وزارت بهداشت از افزایش تعداد مجروحان به بیش از 1400 نفر خبر داد.
برخی خبرها از زخمی شدن نزدیک به 2000 نفر حکایت دارند. «اشرف قدره» سخنگوی بهداشت فلسطین اعلام کرده که نوار غزه نیازمند دارو و کمک‌های پزشکی است.
هلال‌احمر فلسطین هم از زخمی شدن بیش از 60 نفر در درگیری‌های امروز میان تظاهرات‌کندگان فلسطینی و نظامیان رژیم صهیونیستی در کرانه باختری خبر داد.
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فردا را «عزای عمومی» اعلام کرد.
مدارس غزه نیز در پی شهادت 15 نفر در این منطقه فردا تعطیل هستند.
کمیته ویژه مربوط بر راهپیمایی بازگشت با قرائت بیانیه‌ای، پایان آن را در امروز اعلام کرد.

  پربازدید ترین