• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عقب نشینی حیدر العبادی بعد از اعتراض گسترده مردم و مسئولان عراقی؛ از همه تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی نمی کنیم

عقب نشینی حیدر العبادی بعد از اعتراض گسترده مردم و مسئولان عراقی؛ از همه تحریم های آمریکا علیه ایران پیروی نمی کنیم

نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه گفت این کشور از همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد.

«حیدر العبادی»، نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه اعلام کرد این کشور در مسئله ایران تنها متعهد به عدم استفاده از دلار در مبادلات مالی است و از همه تحریم‌های آمریکا پیروی نمی‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از نخست‌وزیر عراق نوشته که دولت او تنها به عدم استفاده از دلار در مبادلات مالی با ایران متعهد است و نه به کل تحریم‌های آمریکا.

 نخست‌وزیر عراق، در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد گفت: «در مسئله ایران، تعهد ما عدم استفاده از ارز دلار در مبادلات است، نه پایبندی به تحریم‌های آمریکا.»

العبادی هفته گذشته گفته بود عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف است اما برای محافظت از منافع ملی خود از آنها پیروی خواهد کرد. این سخنان العبادی، انتقاد جریان‌های مختلف سیاسی از او در عراق را به همراه داشت.

ترامپ شامگاه دوشنبه 15 اسد/مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی رو به رو شده و اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان، فرانسه، سوریه و ... علیه آن موضع‌گیری کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز 18 ثور/اردیبهشت‌ به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای با ایران پایان داد. در پی این تصمیم خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های رفع‌شده به موجب این توافق در دوره‌های 90 و 180 روزه علیه ایران احیا خواهند شد.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، سرطان/تیرماه سال 1394 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد.

  پربازدید ترین