• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

العبادی رئیس الحشد الشعبی را برکنار کرد

 العبادی رئیس الحشد الشعبی را برکنار کرد

 «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان الحشد الشعبی را برکنار کرد.

حیدر العبادی در این حکم که در آخرین ساعات دیشب صادر کرده، مدعی شد که فیاض بدلیل ورود به فعالیت های سیاسی که با بی طرفی پست های امنیتی و اطلاعاتی سازگاری ندارد، از کلیه مقام های دولتی خود برکنار می شود.

العبادی در ادامه ادعای خود افزود: طبق قانون اساسی عراق، فعالیت‌های سیاسی فالح الفیاض در تضاد با پست امنیتی حساس وی است و طبق قانون نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عراقی از هرگونه فعالیت سیاسی و بکار گرفتن این پست ها در امور حزبی منع شده اند.

العبادی مدعی شد که این تصمیم با توجه به ورود آقای فالح فیاض به فعالیت های سیاسی و حزبی و تمایل وی برای تصدی امور سیاسی و تعارض این امر با ماموریت های حساس امنیتی که بر عهده دارد، گرفته شده است.

بیانیه در این خصوص به قانون اساسی عراق مبنی ضرورت بی طرفی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی و نیز اساسنامه سازمان الحشد الشعبی و دستورالعمل های صادر شده در این خصوص استناد کرده است.

العبادی در این بیانیه همچنین به دستورات خود مبنی بر ممنوعیت استفاده از مناصب حساس امنیتی برای فعالیت های حزبی اشاره کرده است.

وی اضافه کرده است که بر اساس اختیارات قانونی و از تاریخ صدور این دستور، فالح فیاض را از پست های مشاوری امنیت ملی و ریاست سازمان الحشد الشعبی و دستگاه امنیت کشور را برکنار می کند.

اختلافات بین حیدر العبادی و فالح الفیاض بر سر برخی از مسایل اخیرا بالا گرفته است و به همین دلیل الفیاض از همراهی با ائتلاف النصر به ریاست العبادی خودداری کرد.

وی که متولد سال 1956 است، مشاور امنیت ملی عراق و رئیس هیأت الحشد الشعبی به شمار می‌رود. دارای مدرک مهندسی برق از دانشگاه موصل در سال 1977 و رئیس و موسس حزب «عطاء» به شمار می‌رود که اندکی پیش از انتخابات اعلام موجودیت کرد.

او در سالهای دهه هشتاد قرن پیش به حزب الدعوه پیوست و در دوره نخست‌وزیری «ابراهیم الجعفری» مشاور او بود و به همراه او حزب «الاصلاح» را تاسیس کرد. رئیس دفتری معاونت رئیس جمهوری، ریاست شورای همیاری دیالی، ریاست کمیته عالی فنی امنیت ارتباطات و اطلاعات و... از دیگر پستهای او بوده است.

  پربازدید ترین