• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز انتخابات پارلمانی منطقه کردستان عراق

آغاز انتخابات پارلمانی منطقه کردستان عراق

انتخابات پنجمین دوره پارلمان منطقه کردستان عراق از هشت صبح امروز (به وقت محلی) آغاز شد و نخست‌وزیر این منطقه از جمله اولین شرکت‌کنندگان در انتخابات بود.

از ساعت هشت صبح امروز (یکشنبه 30 سپتامبر) به وقت عراق، انتخابات پنجمین دوره پارلمان منطقه کردستان آغاز شد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «رووداو»، دو میلیون و 992 هزار و 914 نفر از شهروندان منطقه کردستان مجازند که در این انتخابات عمومی شرکت کنند و احزاب شرکت‌کننده در این انتخابات انتظار دارند که شمار زیادی از شهروندان حائز شرایط رأی‌دهی در این انتخابات حضور یابند.

بر اساس این گزارش، 46 سازمان محلی و 30 سازمان بین‌المللی ناظر بر روند رای‌گیری در این انتخاباتند.

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان نیز اعلام کرده است که شمارش آراء نیز از ساعت 18 عصر امروز آغاز و نتایج اولیه طی 72 ساعت پس از آن، اعلام خواهد شد.

اما ناظران انتخاباتی بر ضرورت دقت در شمارش آراء تاکید دارند و می‌گویند سرعت در اعلام نتایج در اولویت نیست.

29 تشکل و فهرست انتخاباتی در منطقه کردستان عراق برای کسب 111 کرسی پارلمانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد و 30 درصد از نامزدها زن هستند و یازده کرسی پارلمانی نیز به اقلیت‌های قومی و دینی در این منطقه اختصاص یافته است.

لحظاتی پس از بازگشایی حوزه‌های رأی‌گیری، «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان، رأی خود را به صندوق انداخت.

رأی‌گیری از نیروهای نظامی منطقه کردستان عراق برای پنجمین دور انتخابات پارلمانی این منطقه نیز دو روز پیش (ششم »یزان) انجام شده است.

پنجمین دور انتخابات پارلمانی کردستان عراق در حالی برگزاری می‌شود که قرار بود در یک نوامبر سال 2017 (دهم عقرب 1396) صورت گیرد، اما به دنبال شکست طرح مسعود بارزانی در برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان از عراق و آشفتگی سیاسی به وجود آمده در اربیل، احزاب حاضر به ارائه لیست و معرفی نامزدها نشدند.

  پربازدید ترین