• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

صهیونیست ها با کودکان اسیر چه برخوردی دارند؛ تجاوز به عنف در بازداشتگاه!

صهیونیست ها با کودکان اسیر چه برخوردی دارند؛ تجاوز به عنف در بازداشتگاه!

آویزان کردن کودکان به یک میله و شوک وارد کردن با جریان برق و تجاوزهای جنسی متعدد و تهدید به تجاوز به عنف از جمله شکنجه‌های دیگری است که در بازداشتگاه‌های صهیونیستی علیه کودکان رواج دارد.

در حال حاضر بالغ بر 350 کودک فلسطینی زیر 18 سال در زندان های رژیم صهیونیستی حضور دارند که 8 نفر از آنها دختر هستند. این کودکان در معرض شدیدترین انواع شکنجه‌ها قرار می گیرند.  

بر اساس آمار و اطلاعات موجود اشغالگران صهیونیست از زمان آغاز انتفاضه دوم در سال 2000 تا اواخر سال 2018 بالغ بر 11 هزار کودک فلسطینی را بازداشت کرده اند. سالانه بین 500 تا 700 کودک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی مورد محاکمه قرار می‌گیرند.  

کودکانی که به زندان‌های اسرائیل می‌افتند با شدید ترین انواع خشونت‌های جسمی و روحی مواجه هستند. از جمله شکنجه های آنها عبارت است از:
ـ کتک زدن و شکنجه شدید در زمان بازجویی
ـ رها کردن سگ های پلیسی ضد کودکان
ـ استفاده از کودکان به عنوان سپر انسانی
ـ جلوگیری از ملاقات کودکان با خانواده و وکلا
ـ قرار دادن کودکان در زندان های انفرادی.  

کودکان فلسطینی محبوس شده در بازداشتگاههای رژیم صهیونیستی بر خلاف مبانی و منشورهای حقوق بین الملل همواره در دادگاه‌های نظامی مورد محاکمه قرار می‌گیرند.  

رژیم صهیونیستی همچنین دستورات نظامی سختگیرانه و تبعیض آمیزی را اعمال کرده است که بر خلاف مقررات بین‌الملل و حقوق بشر است.

به عنوان مثال دستور نظامی شماره 1500، به نیروهای اشغالگر قدس اجازه می‌دهد هر فلسطینی را بدون در نظر گرفتن سن به مدت 18 روز در بازداشت نگه دارد، بدون اینکه نیاز باشد او را به دادگاه ارجاع دهد یا مقدمات دیدار وی با وکلایش را فراهم کند.  

دستور نظامی شماره 132 نیز بر خلاف منشورها و مصوبات بین‌الملل کودکان فلسطینی بالاتر از 16 سال را فرد بزرگسال قلمداد کرده است. این در حالی است که این رقم در اغلب کشورهای جهان 18 سال است.  

در متن قوانین قضایی رژیم صهیونیستی نیز قوانین سخت گیرانه‌ای ضد کودکان فلسطینی وجود دارد. از جمله این قوانین، قانون اعمال محکومیت ضد کودکانی است که سنگ پرتاب می‌کنند.  این قانون تصریح می‌کند که کودکانی که سنگ پرتاب می‌کنند،  احتمالا تا ده سال مجازات زندان خواهند داشت.  

قانون محاکمه کودکان زیر 14 سال از دیگر قوانین موجود در این زمینه است که بر اساس آن دادگاه این رژیم به خود اجازه می دهد کودکان 12 ساله را محاکمه کند،   اما گذراندن مدت محاکمه آنها با رسیدن آنها به سن 14 سالگی آغاز می‌شود.  

رژیم صهیونیستی معمولا حکم‌های سنگین و غیر قابل باوری برای کودکان و نوجوانان فلسطینی صادر می‌کند، در یکی از این موارد یک کودک به حبس ابد محکوم شده بود، سه نفر نیز تاکنون به 15 سال زندان محکوم شده‌اند. بسیاری از آنها نیز به یک تا سه سال زندان محکوم می‌شوند. بیشتر حکم‌ها همراه با غرامت مالی است که از 1000 تا 6000 شیکل (1700 دلار) متفاوت است. این در حالی است که جریمه مالی کودکان از نظر قوانین بین‌المللی ممنوع است، اما رژیم صهیونیستی از این کودکان به عنوان یکی از منابع درآمد خود استفاده می‌کند.

بر اساس اظهارات کتبی و شفاهی 161 کودک و نوجوان فلسطینی که در اختیار جنبش جهانی دفاع از کودکان است، در سال 2016، حدود 62.7 درصد از این کودکان پس از بازداشت با خشونت جسمی مواجه شده و بیش از 52 درصد از آنان نیز با بدرفتاری، تهدید و ارعاب مواجه شده اند. همچنین مسوولان صهیونیستی بیش از 83 درصد از این کودکان را از مشورت با وکیل مدافع پیش از بازجویی منع کرده و بیش از 94 درصد از آنان نیز بدون حضور وکیل مدافع و یا یکی از اعضای خانواده‌شان، تحت بازجویی قرار گرفته‌اند که همگی این موارد نقض قوانین  و منشورهای بین‌المللی است.

بر اساس توافقنامه حقوق کودکان سازمان ملل که رژیم صهیونیستی نیز با آن موافقت کرده است، کودک نباید از آزادی محروم شود مگر آن که این اقدام به عنوان آخرین گزینه به کار گرفته شود و بازداشت کودکان نباید غیرقانونی و ظالمانه باشد و کودکان نباید تحت شکنجه قرار گرفته و یا مورد خشونت جسمی و ضرب و جرح قرار گیرند.

بازداشت در شب و هنگام خواب، ضرب و شتم شدید کودکان مقابل چشمان خانواده، تیراندازی به سمت آنان قبل از بازداشت و انتقال آنان به مراکز بازجویی به حالت دست و پا و چشم بسته، تحقیق و بازجویی از آنان بدون حضور خانواده یا وکیل، شکنجه روحی و جسمی کودکان و اعتراف گیری از آنها تحت شکنجه، بارزترین موارد اقدامات غیرقانونی  رژیم صهیونیستی در حق کودکان اسیر فلسطینی است.

همچنین آویزان کردن کودکان به یک میله که گاها به صورت بر عکس است و شوک وارد کردن با جریان برق و تجاوزهای جنسی متعدد و تهدید به تجاوز به عنف از جمله شکنجه‌های دیگری است که در بازداشتگاه های صهیونیستی علیه کودکان رواج دارد. بسیار اتفاق می‌افتاد که کودکان زیر شکنجه‌های سخت به گناه نکرده خود اعتراف می کنند، همچنین گاهی ورقه‌هایی را به کودکان می‌دهند که با زبان عبری نوشته شده و کودک در حالی که هیچ چیز از آن متوجه نمی‌شود، مجبور است زیر آن را امضا کند.

کودکان بازداشت شده ابتدا در مراکز تحقیقات نظامی و مراکز پلیس نگهداری می‌شوند. آنها بلافاصله بعد از ورود به این مراکز در زندان‌ها قرار می‌گیرند یا اینکه مستقیما به اتاق بازجویی برده می‌شوند. در جریان بازجویی‌ها هیچ نظارتی از سوی صلیب سرخ جهانی یا وکلای فلسطین صورت می‌گیرند و صهیونیست‌ها وحشیگری های زیادی را انجام می‌دهند.

بیشتر کودکان فلسطینی بعد از آزادی از زندان دچار بیماری‌های روانی می‌شوند، این موضوع آثار منفی در تحصیلات آن‌ها دارد و آنها را پرخاشگر بار می‌آورد، عوارض ناشی از ترس و ادرار بی‌اراده و میل به خشونت و بی‌خوابی و دیدن خواب‌های پریشان و افسردگی از جمله این علائم و بیماریها هستند.

جمعیت زنان برای فلسطین در گزارش خود اعلام می‌کند که میزان این علائم برای کودکان معمولا شدیدتر از بزرگسالان است، چرا که آنها تجربه کافی در زندگی ندارند و همچنین ابزارهای دفاعی کمتری نیز در بدن خود دارند و فشارهای بیشتری بر آنها تاثیر می‌گذارد. این گزارش شک و سردرد و افسردگی و عصبی بودن و سردرد را از جمله بیماری‌هایی دانست که کودکان بعد از آزادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وسام حویل وکیل فلسطین از مرکز مداوا و آماده سازی قربانیان شکنجه می گوید که 44 درصد از کودکان فلسطینی آزاد شده از زندان صهیونیست‌ها از بیماریهای روانی رنج می‌برند که ناشی از شوک بازداشت و شکنجه‌ها و سختی‌های داخل زندان است.

  پربازدید ترین