• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آخرین گزارش از تیره شدن اوضاع میان هند و پاکستان

آخرین گزارش از تیره شدن اوضاع میان هند و پاکستان

به‌دنبال نقض حریم هوایی پاکستان توسط جنگنده‌های هندی در روز گذشته امروز تنش میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو به اوج خود رسید.
شبکه تلویزیونی ای.آر.وای. نیوز مدعی ساقط شدن دو جنگنده هندی در خاک پاکستان و دستگیری یکپیلوت توسط نیروهای ارتش این کشور شده است.
قرار است تا لحظاتی دیگر سخنگوی ارتش پاکستان در این خصوص به‌صورت رسمی موضع بگیرد.
«آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد: دو جنگنده هندی پس از ورود به حریم هوایی پاکستان توسط ارتش این کشور هدف قرار گرفتند. یکی از این جنگنده‌ها در منطقه اشغالی کشمیر سقوط کرد و هر دو سرنشین آن در دم جان باختند.
هواپیمای دیگر در خاک پاکستان سقوط کرد و دو سرنشین آن موفق به خارج شدن از هواپیما شدند که خلبان توسط نیروی نظامی پاکستان دستگیر شده است.
گفته می‌شود کمک‌خلبان نیز موفق به خارج شدن از جنگنده شده و اینک در منطقه مخفی شده است و نیروهای نظامی در حال تلاش برای یافتن او هستند.
محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در خصوص ساقط شدن دو فروند جنگنده هندی که حریم هوایی اسلام‌آباد را نقض کرده بودند گفت: ما تنها تهدید نمی‌کنیم، و آنچه را گفتیم در روز روشن انجام دادیم.
وی تصریح کرد: پاکستان علاقه‌ای به جنگ ندارد ولی برای حفاظت از تمامیت ارضی خود هیچ محدودیتی را قائل نمی‌شود و جنگنده‌های هندی که امروز حریم هوایی پاکستان را نقض کرده بودند بی‌درنگ هدف قرار گرفته ساقط شدند.
برخی از رسانه‌های هندی با تأیید خبر ساقط شدن 2 جنگنده این کشور توسط ارتش پاکستان اعلام کردند: سه فروند جنگنده پاکستانی با نقض حریم هوایی هند وارد خاک این کشور شده و دو جنگنده هندی را ساقط کرده‌اند.
وزیر خارجه پاکستان ضمن واکش به ساقط شدن دو جنگنده هندی توسط نیروهای ارتش پاکستان اعلام کرد: روز گذشته هشدار داده بودیم که هند باید به تمامیت ارضی ما احترام بگزارد در غیر این صورت پاسخ ما را خواهد دید.
وی گفت: پاکستان مانند گذشته نیست و عزت و اقتدار ملی برای ما از هر چیزی مهم‌تر است.
در پی ساقط شدن 2 جنگنده هندی دولت دهلی‌نو ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده حداقل 4 فرودگاه در شمال این کشور را تعطیل کرد.
جنگ نیوز نوشت: فرودگاههای امرتسر، له، جامو و سرینگر از بیم حملات ارتش پاکستان تعطیل شده است.
دولت پاکستان اعلام کرد: با توجه به تشدید تنش و درگیری میان پاکستان و هند تمام پروازهای داخلی و خارجی در پاکستان تا اطلاع ثانوی لغو شده است.
در این بیانیه آمده است لغو پروازها به صورت موقت انجام شده و پس از بهتر شدن شرایط امنیتی پروازها از سر گرفته می‌شود.

  پربازدید ترین