• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سه زن و یک کودک پناهجوی افغان در آب های ترکیه غرق شدند

چهار پناهجوی افغان به شمول سه‌ زن و یک کودک، در نتیجه‌ی واژگون شدن کشتی حامل‌شان در آب‌های ترکیه غرق شده‌اند. از این کشتی یازده پناهجوی دیگر نجات داده شده‌اند.

اداره‌ی «انفو مگرینت» به نقل از محافظان ساحلی ترکیه گزارش داده که این کشتی بامداد روز سه‌شنبه به وقت محلی، در آب‌های نزدیک به شهر «چناق‌قلعه» در شمال غرب ترکیه غرق شده‌ است.

در جریان عملیات نجات، یازده پناهجوی که می‌خواستند به صورت غیرقانونی به سمت اروپا بروند، نجات داده شده اما چهار پناهجوی افغان شامل سه زن و یک کودک غرق شده‌اند.

هم‌چنین خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داده که کشتی واژگون شده حامل پانزدده پناهجوی افغانستانی و ایرانی بود که می‌خواستند خود را به جزایر یونان برسانند.

ترکیه از حدود چهار میلیون مهاجر و پناهنده که اکثریت آن‌ها سوری هستند پذیرایی می‌کند. این کشور هم‌چنین یک گذرگاه مهم برای مهاجرانی محسوب می‌گردد که از خشونت‌ها در شرق میانه و افغانستان فرار کرده‌اند و از طریق یونان قصد رفتن به اروپای غربی را دارند.

گزارش شده است که مهاجران کشتی غرق شده قصد داشتند خود را به جزیره لیسبوس یونان برسانند که حدود ده کیلومتر از سواحل ترکیه فاصله دارد.

خبرگزاری رسمی ترکیه قبلاً اعلام کرده بود که پولیس در روزهای اخیر نزدیک به یک‌هزار پناهجوی غیرقانونی را در مرزهای شمال غربی این کشور دستگیر کرده است.

در سال 2015 در اوج بحران مهاجرت بیشتر از 875 هزار پناهجو از طریق ترکیه وارد یونان شدند. اتحادیه اروپا در سال بعدی توافقنامه‌ای را با ترکیه به امضا رساند که در نتیجه آن شمار مهاجران به یونان از طریق دریای اژه بگونه چشم‌گیری کاهش یافت.

اوا مونکور، سخنگوی آژانس حفاظت از مرزهای اروپا، هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفته بود که طی دو سال اخیر رقم مهاجران از طریق دریای اژه از چهل‌هزار نفر فراتر نرفته است.

  پربازدید ترین