• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اردوغان: همزمانی تروریستی خواندن سپاه و انتخابات رژیم صهیونیستی برنامه ریزی شده بود

اردوغان: همزمانی تروریستی خواندن سپاه و انتخابات رژیم صهیونیستی برنامه ریزی شده بود

رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از روسیه، درباره مسائل مختلفی از جمله خرید سامانه‌های پدافندی روسی، وضعیت ادلب در سوریه و تروریستی خوانده‌شدن سپاه انقلاب اسلامی ایران توسط آمریکا صحبت کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با تکرار موضع این کشور درباره خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه، گفت که این امر یک مسئله امنیت ملی برای آنکارا است، نه میانبری برای فروش آنها به طرف‌های سوم.

اردوغان طی گفت‌وگو با خبرنگاران در پرواز بازگشت از مسکو، توضیح داد: «ترکیه، یک دولت مستقل است و این (سامانه‌های S-400) را با هیچ کسی شریک نمی‌شود... خرید این سامانه‌ها، تصمیمی در برابر تهدیدات امنیتی خارجی است و نه تنها کشور سومی را هدف نمی‌گیرد بلکه اجازه دخالت هم به آنها نمی‌دهد».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با تاکید مجدد بر تکمیل شده بودن قرارداد خرید سامانه‌های روسی، افزود: «همه چیز آماده است. تحویل سامانه‌های پدافند موشکی S-400 قرار بود در جولای انجام شود ولی احتمالا این اتفاق زودتر بیافتد».

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد S-400 ساخت روسیه، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند. شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان 300 هدف را شناسایی کرده و با آنها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، 27 کیلومتر است. دسامبر سال گذشته (2017) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه S-400 از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، 45 درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و 55 درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به اختلافات متعدد آنکارا با واشنگتن، در واکنش به تصمیم آمریکا برای لغو تولید مشترک قطعات جنگنده‌های F-35 اظهار داشت: «ما یکی از قوی‌ترین نیروهای نظامی عضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) هستیم. وقتی چنین انتقاداتی مطرح می‌شود، چرا هیچکس این روی ترکیه را نشان نمی‌دهد؟ چرا یکی از قوی‌ترین ارتش‌های ناتو نباید سامانه‌های پدافند هوایی قوی داشته باشد؟ از آنها خواستیم با پدافند هوایی ما را حمایت کنند اما پاسخ مثبتی نشنیدیم، پس به دنبال راه‌های جایگزین رفتیم».

اردوغان با رد اظهارات «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه ترکیه باید بین S-400 و عضویت در ناتو، یکی را انتخاب کند، گفت که پنس دبیرکل ناتو نیست و «ینس استولتنبرگ» حرف آخر را می‌زند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، ضمن اشاره به دیداری که با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مسکو داشت، توضیح داد: «بیشتر این مکالمات حول وضعیت ادلب گذشت. مشکل اصلی روسیه، حضور برخی از سازمان‌های تروریستی در این منطقه است. با اینکه ارتش و سرویس‌های امنیتی ترکیه در زمان‌های مورد نیاز به نیروهای روسی هشدارهایی داده‌اند اما هنوز نبرد (مشترک) ما با سازمان‌های تروریستی در همان منطقه ادامه دارد».

رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره وجود اختلافاتی با روسیه درخصوص افراد حاضر در کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه نیز افزود: «بر سر حضور شش نفر اختلاف‌نظرهایی بود که آنها توانستند این مسئله را حل کنند».

اردوغان همچنین درباره تحولات اخیر منطقه شامل به‌رسمیت شناخته‌شدن حکومت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه از سوی آمریکا و تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط واشنگتن، گفت: «اینها تحولات عادی نیستند. جالب اینجاست که تمام آنها با انتخابات پارلمانی اسرائیل همزمان شده است. ما عقیده داریم که چنین همزمانی از قبل برنامه‌ریزی شده بود».

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه رسما نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی قرار داد. این اولین بار است که آمریکا نهادی رسمی از یک کشور را در چنین فهرستی قرار می‌دهد. مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند این کار را با هدف افزایش هراس شرکت‌های خارجی از تجارت با ایران انجام داده‌اند. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا و با اشاره به سابقه طولانی فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا در حمایت از گروه‌های تروریستی، این مقر فرماندهی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

  پربازدید ترین