• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یک زن اماراتی پس از 27 سال از کما خارج شد

یک زن اماراتی پس از 27 سال از کما خارج شد

یک زن اماراتی که در سال 1991 در نتیجه یک حادثه رانندگی به کما رفته بود، هفته گذشته در امارات از کما خارج شده و شروع به سخن گفتن کرد.

رسانه‌های امارات متحده عربی گزارش کردند زنی به نام منیرة عمر عبدالله در سال 1991 هنگامی که به همراه پسر چهار ساله‌اش، عُمَر از مهدکودک بازمی‌گشت دچار حادثه رانندگی شده و به کما رفت. از آن زمان تا کنون تلاش پزشکان در داخل و خارج از امارات برای برگداندن او به زندگی راه به جایی نبرد.

به گزارش «امارات الیوم» هفته گذشته و در بیمارستانی در آلمان، زمانی که پزشکان این زن را که 27 سال در کما مانده بود، آماده می‌کردند تا به امارات بازگردانده شود، ناگهان او از خواب بیدار شده و نام فرزندش عُمَر را به زبان آورد؛ اتفاقی که شگفتی تمامی پزشکان معالج او را در پی داشت.

عُمَر در این‌باره به رسانه‌های امارت گفت: «اگر چه در آن زمان تنها 4 سال سن داشتم ولی می‌توانم به خوبی حادثه آن روز را به یاد آورم. مدیر مدرسه به مادرم تلفن کرد و به او خبر داد که اتوبوس مدرسه از کار افتاده و او باید شخصا مرا از مهدکودک به خانه ببرد. او در آن روز شاد بود و ما در صندلی پشتی خودرو نشسته بودیم که کامیونی به سرعت به سمت ما آمد و به ما برخورد کرد. مادرم مرا در آغوش کشید و با بدن خود مانع صدمه خوردن من شد. در آن زمان تلفن همراه وجود نداشت و نیروهای اورژانس 4 ساعت بعد به محل حادثه آمدند.»

این زن پس از حادثه به لندن و پس از آن به آلمان منتقل شد. طولانی‌ترین کمای ثبت شده در آلمان 16 سال بود و از این رو طرف آلمانی در حال آماده کردن گزارشی درباره اوضاع این بیمار بود تا پس از آن مقدمات ارسالش به امارات مهیا شود ولی به گفته عُمَر، مادرش در ابتدا دچار یک حمله صرع شده و پس از آن از کما بیرون آمد. اولین کلمه‌ای که این زن بر زبان آورد، نام فرزندش عُمَر بود و پس از آن شروع به خواندن قرآن کرد.

در تمامی این سال‎ها او تنها می‌توانست چشم‌هایش را تکان دهد و این تنها وسیله ارتباطی او با خانواده و پزشکانش بود. منیرة عمر عبدالله در حال حاضر به ابوظبی منتقل شده و در یکی از مراکز توانبخشی امارات، در حال ادامه معالجه و آماده‌سازی جسمی و روانی برای ورود به دنیای فعلی و از سرگیری مجدد زندگی معمولی است، زیرا که تمامی 27 سال گذشته را روی تخت بیمارستان گذرانده و حتی یک روز را در خانه خود به سر نبرد.

  پربازدید ترین