• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر خارجه امریکا در سفری غیرمنتظره، وارد عراق شد

وزیر خارجه امریکا در سفری غیرمنتظره، وارد عراق شد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در سفری غیرمنتظره، شام روز سه‌شنبه (17 ثور) وارد بغداد پایتخت عراق شد.

مایک پمپئو ، سفر خود به بغداد را بخاطر مسائل مربوط به تنش‌های جاری با ایران عنوان کرد.

وی در پایان سفر غیرمنتظره و چند ساعته خود به بغداد در جمع خبرنگاران همراه خود گفت:" علت این سفر افزایش فعالیت‌های ایران در منطقه است."

وی همچنین مدعی شد که واشنگتن خواهان عراقی قوی و مستقل و دور از تبعیت هر کشور دیگری است.

به گفته وزیر امور خارجه امریکا، نگرانی‌های امریکا درباره حفظ حاکمیت عراق، امر تازه ای نیست.

گفتنی است که وزیر خارجه امریکا شامگاه سه‌شنبه در سفری غیرمنتظره و چند ساعته به عراق با "عادل عبدالمهدی"نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نیز "برهم صالح" رییس جمهوری این کشور جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

"محمدعلی الحکیم" وزیر امور خارجه عراق و نیز هیات همراه پمپئو از جمله کاردار امریکا در بغداد نیز در این دیدارها حضور داشتند.

گفته می‌شود که در دیدار پمپئو و صالح بر تمدید معافیت عراق از اجرای تحریم‌های ضد ایرانی و همچنین عدم افزایش تنش با ایران از سوی امریکا تاکید شده است.

وزیر امور خارجه عراق نیز در صفحه توییتر خود نوشت که وی "در دو نشست مهم جداگانه" پمپئو با نخست وزیر و رییس جمهوری شرکت داشته است.

به نوشته او، در این دیدارها دو طرف درباره روابط دو جانبه، آخرین تحولات مربوط به امنیت منطقه و موضوع مبارزه با تروریسم بحث و گفتگو کردند.

پیش از سفر پمپئو به بغداد رسانه‌ها خبر داده بودند که وزیر امور خارجه امریکا سفر خود به آلمان را برای رفتن به مقصد اعلام نشده ای، لغو کرده است.

  پربازدید ترین