• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین تورنمنت والیبال دختران در کابل برگزار شد

نخستین تورنمنت والیبال دختران در کابل برگزار شد

نخستین لیگ والیبال دختران با حضور شش تیم برتر کشورمان متشکل از تیم‌های نهادهای دولتی و غیر دولتی در کابل برگزار شد. این مسابقات مدت چهار روز را در بر گرفت.

این مسابقات که زیر عنوان "لیگ صلح معارف" برگزار شد، روز گذشته با قهرمانی "تیم دختران هلال احمر افغانی" در برابر "تیم دختران صلح" به پایان رسید.

این تورنمنت از سوی ریاست تربیت بدنی وزارت معارف و فدراسیون والیبال افغانستان به هدف رشد ورزش زنان راه‌اندازی شد.

عبدالودود کاظمیار، مدیر فنی ریاست تربیت بدنی وزارت معارف می گوید در این مسابقات تیم‌هایی هستند که در ترکیب برخی از آن‌ها بازیکنان تیم ملی هم حضور داشتند.

احمد جاوید شرفی، مربی "تیم والیبال دختران هلال احمر افغانی" گفت مسابقات مطابق قوانین بین‌المللی برگزار شد و چهره‌های برتر برای بازی در تیم ملی زنان شناسایی شده‌اند. به گفته آقای شریفی، گام بعدی ساختن یک تیم ملی قوی برای رقابت در بیرون از افغانستان است.

مژگان سادات، عضو تیم ملی و بازیکن تیم والیبال هلال احمر افغانی می‌گوید از هفت سال به این‌سو به والیبال رو آورده و مشکلات زیادی را تا به حال سپری کرده.

او گفت: "ما به تعهدی که سپردیم ایستاده هستیم و هیچ وقت از آرزوهای خود نمی‌گذریم. می‌خواهم در آینده در مسابقات جهانی اشتراک کنم."

فروزان هادی، کپتان تیم ملی والیبال بانوان از ولایت بغلان به کابل آمده و از 9 سال به این‌سو والیبال می‌کند. او می‌گوید در این مدت یک میدان بازی مناسب برای بازی‌کردن نداشته‌اند.

با توجه به محدودیت‌ها و موانعی که در برابر زنان و دختران در کشور قرار دارد، در صحنه‌های ورزشی نیز نمی‌توانند به سادگی ظاهر شوند.

پیش ازاین روزنامه گاردین گزارشی را در مورد "سوء استفاده جنسی" از اعضای تیم ملی فوتبال بانوان افغانستان به نشر رساند که واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

این اتهام‌ها از سوی شماری از بازیکنان پیشین و سرمربی سابق آمریکایی تیم ملی فوتبال بانوان کشور مطرح شد.

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، برای کرام‌الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان در پیوند به این پرونده حدود محرومیت دایم و حدود یک ملیون دلار جریمه نقدی وضع کرد.

فیفا با استناد از ادعاهای دست کم 5 بازیکن تیم ملی فوتبال زنان افغان گفته رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان از سمت خود سوء استفاده کرده.

دادستانی کل کشور هم کرام‌الدین کریم و چهار مسؤول ارشد فدراسیون فوتبال را ممنوع‌الخروج اعلام کرده.

  پربازدید ترین