• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشریه عربی: «معامله قرن» با وجود محور مقاومت، از ابتدا محکوم به مرگ بود

نشریه عربی: «معامله قرن» با وجود محور مقاومت، از ابتدا محکوم به مرگ بود

شکست نشست منامه و تحولات اخیر در محور مقاومت، تلاش‌های «جرد کوشنر» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا برای اجرایی کردن طرح موسوم به «معامله قرن» را با موانع جدی مواجه کرده است.

در سایه شکست «کارگروه منامه» و پس‌لرزه‌های داخلی و خارجی آن برای کشور میزبان یعنی بحرین و نیز فروپاشی ائتلاف سعودی-اماراتی پشتیبان طرح «معامله قرن»، اکنون علل سفر «جرد کوشنر» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه قابل درک نیست.

کارگروه منامه که اخیرا در بحرین برگزار شد، گام نخست معرفی طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» است که همه فلسطینی‌ها آن را به دلیل تضییع حقوق فلسطین،‌ به طور کامل رد کرده‌اند.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با اعلام این مطلب در سرمقاله خود نوشت که برخی اخبار به خصوص اخبار و گزارش‌های درز کرده از رژیم صهیونیستی، حاکی از تدارک ترامپ و مشاور وی برای برگزاری کنفرانس کمپ‌دیوید [در مصر] با مشارکت تعدادی از سران عرب جهت اعلام بخش سیاسی آن است و احتمال می‌رود این کنفرانس پس از انتخابات اسرائیل در سپتامبر آینده برگزار شود.

به نوشته این روزنامه، موضوع خطرناکی که در این اخبار درز شده وجود دارد، انتقال قیمومیت اماکن اسلامی قدس اشغالی از خاندان هاشمی اردن به خاندان سعودی حاکم عربستان و در واقع اعطای پاداش به ریاض به دلیل نقش‌آفرینی و حمایت از معامله قرن و اجرایی شدن آن است.

رأی‌الیوم با اشاره به اینکه چه کسی این اختیارات را به کوشنر و ترامپ داده که مقدسات عربی و اسلامی را بازیچه خود قرار دهند و برای آن قیم تعیین کنند و سبب ایجاد نزاع بین مرجعیت‌های اسلامی در استانبول، قاهره، امان و مکه برای تصدی این قیمومیت شوند»، نوشت: این توطئه است و اسرائیل پشت آن قرار دارد و سعی می‌کند این نزاع را به مرجعیت‌های اسلامی ذکر شده انتقال دهد و آن را وارد بحران و چه بسا جنگ کند و به این ترتیب آنها را از توجه به اشغال اراضی اشغالی و حتی اماکن مقدس مسیحی و اسلامی منحرف سازد و در نتیجه یهودی‌سازی ابدی این اماکن را انجام داده و قیمومیت اسرائیل بر این اماکن را به یک واقعیت تبدیل کند.

نویسنده در ادامه می‌نویسد که معامله قرن فروپاشید و علت آن نیز محور مقاومت بود که با مقابله با طرح‌های سلطه‌جویانه آمریکایی و اسرائیلی باعث ایجاد توازن رعب با رژیم اشغالگر و حامیان آن در آمریکا و غرب شد و لذا سفرهای کوشنر نیز تنها به پایتخت کشورهایی منحصر شد که در سنگر مقابل محور مقاومت ایستاده‌اند تا بذر فتنه را کاشته و این معامله‌ای که پیش از تولد محکوم به مرگ بود، احیا کنند.

این روزنامه در پایان نوشت: زمانیکه موشک‌های محور مقاومت به قلب شهر الدمام مرکز صنعت نفت عربستان سعودی اصابت می‌کند، پهپاد آمریکایی با موشک ساخت ایران در ارتفاع 20 کیلومتری سرنگون می‌شود، جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فرودگاه تل‌آویو را تعطیل کرده و سه میلیون اسرائیلی را راهی پناهگاه می‌کند و سید حسن نصرالله تأکید می‌کند که اگر موشک‌های آن مخازن آمونیاک در بندر حیفا را هدف قرار دهد صدها هزار نفر دچار خفگی شده و کشته می‌شوند، پس دیگر چه کسی از معامله قرن، کوشنر و عناصر وابسته به او امثال جیسون گرینبلات و دیوید فریدمن سخن خواهد گفت.

  پربازدید ترین