• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ماجراجویی های امنیتی نتانیاهو؛ برگی که ممکن است به سقوط وی بیانجامد

ماجراجویی های امنیتی نتانیاهو؛ برگی که ممکن است به سقوط وی بیانجامد

در انتخابات اخیر کنست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی رئیس حزب لیکود از کمک های آمریکا برای به دست آوردن اکثریت آرای لازم استفاده کردند که به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی توسط ترامپ یکی از کمک های آمریکا به نتانیاهو بود، اما با نزدیک شدن به انتخابات زودهنگامی که می توان گفت به نوعی در حیات سیاسی نتانیاهو سرنوشت ساز است، مسئله امنیتی به اولین و مهمترین گزینه برای نتانیاهو تبدیل شده است.

از چند ماه پیش تاکنون نتانیاهو به گونه ای مشخص و آشکار روی گزینه امنیت مانور می دهد. دغدغه ها و انگیزه های وی در این خصوص مستقیما و منحصرا به شعارهای انتخاباتی وی بازمی گردد، اما آنچه که جدیدا اتفاق افتاده این است که نتانیاهو دامنه تاثیرات این گزینه امنیتی را گسترده تر کرده و آن را تا عراق، سوریه و اخیرا لبنان کشانده است.

در عراق با توجه به این که مستقیما رژیم صهیونیستی مسئولیت حملات علیه الحشد الشعبی را بر عهده نگرفته است اما، آنگونه که در رسانه های این رژیم به آن پرداخته می شود واظهارات ضمنی نتانیاهو همگی حکایت از این دارد که رژیم صهیونیستی در حملات علیه حشد الشعبی نقش داشته است، همچنین نباید از این نکته غافل شده که آمریکا از این حملات باخبر بوده و چه بسا آنها را پوشش می دهد، تمام این امور در ذیل گزینه امنیت است که نتانیاهو از آن در انتخابات ماه سپتامبر پیش رو می کند.

اما در سوریه نتانیاهو بازی مورد علاقه خود را پیش می برد و به ادعای حمایت از اسرائیلی های مستقر در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی، مناطقی را در سوریه مورد هدف قرار می دهد که به زعم وی متعلق به ایران است، و در تازه ترین تلاش خود در این راستا یک خانه را در نزدیکی پایتخت سوریه مورد هدف قرار داد و مدعی شد که متعلق به ایران بوده است، حال آنکه در حقیقت این نقطه متعلق به نیروهای مقاومت لبنانی بوده است.

درخصوص لبنان و تجاوز پهپادی رژیم صهیونیستی به آسمان لبنان که در نزدیکی دفتر رسانه ای وابسته به حزب الله صورت گرفت و خساراتی را به این دفتر وارد کرد، ذکر چند نکته درخصوص این ماجراجویی اخیر نتانیاهو، لازم است که بیان شود.

به عنوان اولین نکته باید گفت: این تجاوز پهپادی منعکس کننده وضعیت اسفناک نتانیاهو در شرایط کنونی است که چند هفته به انتخابات مانده است، و این وضعیف اسفبار وی را بر آن داشت تا دست به چنین اقدامی بزند که به خوبی از تبعات آن آگاهی دارد، به یک اعتبار، هدف قرار دادن مرکز ضاحیه جنوبی بیروت یک اقدام خصمانه و به نوعی اعلام جنگ، محسوب می شود همانطوری که ریاست جمهوری لبنان هم به آن اشاره کرده است. در واقع اسرائیل با این اقدام قدم در مسیر خطرناکی گذاشته است چنانکه سید حسن نصرالله نیز در اظهارات خود بر این امر تاکید کرد، اما باید تاکید کرد که آنچه هم اکنون اتفاق افتاده چیزی نبود که نتانیاهو خواستار آن باشد. وی تنها به دنبال کسب دستاوردی در عرصه امنیتی بود تا بتواند در عرصه انتخابات از آن استفاده کند و امور آنچنان که وی پیش بینی کرده بود، پیش نرفت.

دومین نکته اینکه، تجاوز پهپادی به ضاحیه بیروت که تقریبا همزمان با حمله به مواضع حزب الله در نزدیکی دمشق صورت گرفته از هم جدا و منفک نیستند و هردو در یک راستا صورت گرفته اند، در واقع خطایی که نتانیاهو مرتکب شد هدف قرار دادن حزب الله در نزدیکی دمشق بود و همین مسئله رژیم صهیونیستی را با خطری بزرگ مواجه کرده است چراکه نصرالله تاکید کرده است این بار مقاومت از داخل لبنان به حملات اسرائیل پاسخ خواهد داد.

نتانیاهو اسرائیل را گرفتار آتشی کرده است که از عراق تا سوریه و لبنان آن را محاصره کرده است، به علاوه آن که فلسطین نیز همچون بمب ساعتی هر لحظه آماده انفجار است، تمام اینها امور آن چیزی نبود که نتانیاهو درپی دستیابی به آن بوده است اما انتخابات پیش رو وی را تحت فشار گذاشته است، انتخاباتی که در نهایت یا به ریاست دولت جدید می انجامد و یا به زندانی شدن.

در واقع نتانیاهو گزینه دیگری غیر از تشدید پرونده امنیتی ندارد اما پس از خارج کنترل امور از دست وی و تغییر قاعده بازی با تحولات اخیری که در لبنان و با حزب الله رخ داد، نتانیاهو به یکباره خود را در کابوس پاسخ کوبنده حزب الله یافت، کابوسی که باید برای خروج از آن تقلا کند و در صورت تحقق آن مجبور می شود برای رسیدن به ریاست دولت جدید غرق در مسیری پر خطر گام بردارد.

  پربازدید ترین