• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر خارجه لبنان تروریستی خواندن حزب الله را رد کرد

 وزیر خارجه لبنان تروریستی خواندن حزب  الله را رد کرد

"جبران باسیل" وزیر خارجه لبنان اظهار داشت، حزب‌ الله سازمانی تروریستی نیست و ما موضع خود را در خصوص اظهارات سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله درباره ایران اعلام کرده ایم و ایشان نیز این را می داند.

باسیل که به منظور شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همراه "میشل عون" رئیس جمهوری لبنان در نیویورک به سر می برد، در گفتگو با شبکه تلویزیونی "ال. بی. سی" لبنان به مجموعه مسائل از جمله روابط با آمریکا و حزب الله و تحولات یمن اشاره کرد.

وی افزود: ما خواستار حفظ، توسعه و تحکیم رابطه با آمریکا هستیم اما در مقابل، حزب‌ الله را سازمانی تروریستی نمی‌دانیم. ما به عنوان دولت با صحبت سید حسن نصرالله درباره ایران موافق نیستیم و این را توضیح داده‌ایم و نصرالله نیز این را می‌داند.

امریکا مدعی است حزب الله لبنان که مانند دیگر گروه های مقاومت در فلسطین از سرزمین و کشور خود در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی دفاع می کند، یک جنبش تروریستی است.

این موضع گیری امریکا در حالی صورت می گیرد که خود از گروه های تروریست داعشی و تکفیری در شرق سوریه حمایت کرده و به آنان آموزش نظامی و سلاح و مهمات می دهد.

وزیر خارجه لبنان در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های آمریکا ممکن است او را نیز شامل شود؟ تصریح کرد: اطلاعی در این خصوص ندارم، من وزیر خارجه لبنان هستم و تعامل با من باید بر این اساس باشد.

وی همچنین اظهار داشت: در این سفر درخواستی برای دیدار با مقامات آمریکایی نکرده‌ام.

باسیل در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص پاسخ حزب‌ الله به تجاوز رژیم صهیونیستی به ضاحیه در جنوب بیروت گفت: این پاسخ قواعد جنگ 2006 (معروف به جنگ33 روزه) را بازگردند؛ ما خیر لبنان و حفظ قواعد درگیری‌ را خواستاریم.

وی تأکید کرد: نمی‌خواهیم لبنان در هیچ محوری چه ایرانی یا غیر آن باشد، ما در وزارت خارجه اصل بی‌طرفی را اجرا می‌کنیم.

من مخالف اقدامات جنگی علیه یمن هستم اما بر اساس اصل بی‌طرفی نمی‌توانم هدف قرار گرفتن تأسیسات سعودی را محکوم کنم و حمله به یک بیمارستان در یمن را محکوم نکنم.

سال گذشته ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن یک بیمارستان را در این کشور هدف بمباران قرار داد که جان باختن 60 غیر نظامی و مجروح شدن بیش از 120 نفر دیگر را به دنبال داشت.

باسیل درباره ترسیم مرزی میان لبنان و فلسطین اشغالی با اشاره به تمایل آمریکا در این پرونده به سمت "اسرائیل" در عین حال میانجی‌گری آمریکا در این خصوص را خوب ارزیابی کرد و گفت، همه طیف‌ها در لبنان احقاق حقوق در این پرونده را خواستارند.

اظهارات باسیل در خصوص تجاوز اسرائیل به ضاحیه در حالی است که سوم شهریور ماه دو فروند پهپاد صهیونیستی، ضاحیه واقع در جنوب بیروت را مورد تجاوز قرار دادند که انفجار یکی از آنها باعث شد به ساختمان رسانه‌ای حزب‌الله خسارت‌هایی وارد شود.

حزب‌ الله در پاسخ به این تجاوز یک خودروی زرهی صهیونیستی را در شهرک آویویم منهدم و یک پهپاد صهیونیستی را نیز ساقط کرد.

  پربازدید ترین