• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پارلمان عراق اولین گام اصلاحات را محکم برداشت

 پارلمان عراق اولین گام اصلاحات را محکم برداشت

 علیرغم اینکه حمله علیه عراق بسیار خطرناک و بزرگ بود، اما ملت، دولت و مرجعیت دینی عراق به دلیل هوشیاری بالای خود و با تفاوت گذاشتن بین مردم عادی و آشوبگران این مرحله را توانستند با موفقیت پشت سر بگذارند.

سیاستمداران عراقی برای ناکام گذاشتن نقشه آشوبگران در به انحراف کشیدن تظاهرات مردمی و مطالبه گرایانه عراقی ها و ایضا رواج نا امنی در کشور تصمیماتی را اتخاذ کردند که توانست جلوی فتنه انگیزی برخی را بگیرد، پارلمان عراق روز گذشته در تصمیمی که می توان آن را نشانه ای جدیت سیستم حکومتی این کشور برای مبارزه با فساد عنوان کرد، امتیازات ویژه متعلق به مسئولین و روسای جمهور و اعضای مجلس نمایندگی و هیئت های مستقل و قضائی و والیان را لغو کرد.

از تصمیمات مهم دیگری که پارلمان عراق اتخاذ کرد تشکیل کمیته پارلمانی برای با اصلاح قانون اساسی در طی فرصت 4 ماه بود، پارلمان همچنین شورای ولایتی را منحل و امور مالی و اداری به والی ها واگذار کرده و ایضا نظارت بر کار والیان را بر عهده پارلمان گذاشتند.

آنها همچنین دولت را ملزم کردند پرداخت دو حقوق به یک فرد را متوقف کرده و همچنین امتیازات مالی ویژه ای را که عده ای از آن برخوردار بودند را قطع کنند.

تصمیم های امروز پارلمان عراق به مثابه گامی محکم و جدی در راستای اجرای مطالبات تظاهرکنندگان به شمار می آید و می توان آن را تلاشی از طرف طبقه سیاسی حاکم عراق برای انتقال عراق از این مرحله حساس به امنیت و آرامش تفسیر کرد چرا که عراقی ها با چشمان خود دیدند که قدرتهای شر منطقه ای و مزدوران بعثی و تکفیری آنها چگونه بر ملت عراق هجوم آوردند.

  پربازدید ترین