• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

استعفای نخست وزیر لبنان یعنی خالی کردن شانه از زیر بار مسئولیت

استعفای نخست وزیر لبنان یعنی  خالی کردن شانه از زیر بار مسئولیت

در حالی که کمتر از دو هفته خیابان‌های لبنان با هدف اصلاح امور اقتصادی و اجتماعی از تظاهرکنندگان خالی نشده است سعد الحریری استعفای خود را تقدیم رییس جمهوری این کشور کرد.

- این استعفا با هر هدفی صورت پذیرفته باشد معنایی جز خالی کردن شانه از زیر بار مسئولیت ندارد.

- استعفا در حالی تقدیم رییس جمهور شده است که در دو هفته گذشته باستثنای یکی دو جریان محدود از بسته اصلاحی دولت اعلام حمایت کردند بر این اساس این تصور که در انجام وظیفه دولت کارشکنی صورت پذیرفته باشد کاملا منتفی است.

- عموماً دولت‌ها در مواجهه با بحران‌ها تمام توان خود را بر پیدا کردن راه حل‌های معطوف به بحران‌ها متمرکز می‌کنند، امری که در خصوص دولت سه ساله سعد حریری اتفاق نیفتاد.

- صرف نظر از اینکه مجددا سعد مکلف به تشکیل حکومت شود و یا دیگری این مسئولیت را بدوش بکشد واقعیت آن است که وفق قانون اساسی لبنان و تقسیمات داخلی و متداول در این کشور تنها دو راه فراروی نظام لبنانی متصور است یا ادامه عمل با دولتی با حضور سعد حریری یا شخصیتی از جنس ایشان یا فررفتن در بحرانی جدید در سایه دولت سرپرست.

- نظر به جدیت و همدلی گروه‌ها و احزاب حاکم در لبنان بنظر می‌رسد تن دادن به دولت سرپرست و استقبال از شرایط نامطلوب ناشی از آن با توجه به تجارب گذشته لبنانی‌ها در این خصوص بسیار دور از ذهن باشد.

- در ماجرای استعفای حریری لزوما بایستی از فشارهای خارجی اعم از آمریکایی و منطقه ای غافل نشد. کشورهایی که در حقیقت در سایه این فشارها فشار بر مقاومت را پیگیری می کنند.

  پربازدید ترین