• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ورود کاروان نظامی دیگر آمریکایی به شمال شرق سوریه

ورود کاروان نظامی دیگر آمریکایی به شمال شرق سوریه

منابع محلی سوری شنبه‌شب از ورود یک کاروان نظامی دیگر ائتلاف موسوم به "ضد داعش" به سرکردگی آمریکا به شهر "قامشلی" در استان حسکه در شمال شرق سوریه خبر دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم"، این کاروان ائتلاف مرکب از کامیون‌هایی بوده است که از کردستان عراق وارد شمال شرق سوریه شدند.

براساس این گزارش، اغلب این کامیون‌ها حامل سیمان بودند که معمولا در ساخت پایگاه نظامی استفاده می‌شود.

سه روز پیش نیز یک کاروان نظامی آمریکا پس از عبور از مرز سوریه و عراق در نزدیکی مناطق نفتی در شمال شرق سوریه مستقر شده بود.

ترامپ در دوران انتخاباتی بارها تاکید کرده بود که پس از به عهده گرفتن سکان هدایت آمریکا، نیروهای این کشور را به سرعت از سوریه خارج خواهد کرد، ولی با گذشت بیش از سه سال از ادعای وی نه تنها نیروهای آمریکایی خاک سوریه را ترک نکردند، بلکه با استشمام بوی نفت، به دور چاه‌های نفت سوریه حلقه زدند.

 دونالد ترامپ ششم آبانماه درباره حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه و دلایل آن به صراحت گفت، "کاری که قصد دارم انجام دهم شاید بستن قرارداد با اکسون موبیل یا هر شرکت بزرگ دیگر آمریکایی باشد تا به سوریه برود" سخنانی که حکایت از اشغال خاک سوریه به منظور سرقت نفت مردم این کشور داشت.

روزنامه ‏شرق الاوسط نیز گزارش داد که طبق جدیدترین طرح عقب نشینی پنتاگون، آمریکا کنترل پایگاه نظامی "التنف" در نزدیکی مرز سوریه - عراق - اردن را حفظ می کند و یک نیروی ویژه را برای کمک به مخالفان سوریه با ارائه حمایت اطلاعاتی نگه می‌دارد.

در این طرح، عقب نشینی شامل حفظ پیمانکاران شرکت های نظامی خصوصی آمریکایی در نزدیکی چاه‌های نفت و  میادین گاز در شرق رودخانه فرات نمی شود؛ این منطقه 90 درصد نفت سوریه را در بر دارد.

"مارک اسپر" وزیر دفاع آمریکا نیز چند روز پیش در سخنانی اعلام کرد، طرح فعلی آمریکا استقرار هزار نیروی نظامی آمریکایی که در سوریه حضور داشتند در غرب عراق است.

وی تاکید کرد که برخی نیروها در پایگاه التنف در جنوب سوریه باقی می مانند.

اکثر میادین گازی و نفتی سوریه در سال های اخیر با ظهور گروه تروریستی داعش از سال 2011 ابتدا به دست عناصر این گروهک افتاد و حدود 2 سال است که با شکست داعش به تصرف نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) درآمده است.

گروه تروریستی داعش با استخراج  و انتقال نفت این میادین و فروش آن با قیمت ارزان به رژیم صهیونیستی از خاک ترکیه میلیاردها دلار درآمد داشت که همه را صرف کشتار مردم سوریه و عراق کرد.

گفته می‌شود که کردهای سوری که هم اکنون با تهاجم ارتش ترکیه مواجه هستند برای نگه داشتن نیروهای آمریکایی در شمال سوریه که پشتوانه کردها می باشند، پیشنهاد حضور و تصرف چاههای نفتی این کشور را به آمریکا داده‌اند.

آمریکا در حالی مدعی جلوگیری از کنترل مجدد میادین نفتی سوریه در استان دیر الزور توسط داعشی‌ها و دیگر گروه‌های تروریستی است که خود، روش این تشکیلات تروریستی را در غارت درآمدهای حاصل از فروش نفت این منطقه برگزیده و دقیقا پا جای پای داعشی‌ها گذاشته است.

  پربازدید ترین