• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عین الاسد ... پایتخت آمریکا در عراق

عین الاسد ... پایتخت آمریکا در عراق

"مایک پنس"، معاون رئیس جمهور آمریکا در سفری غیر منتظره و اعلام نشده به عراق، مستقیما به پایگاه هوایی "عین الاسد" در ولایت الانبار در غرب عراق رفت و با نظامیان آمریکایی دیدار کرده و در ضیافت ناهار و مراسم عید شکرگزاری آنها شرکت کرد.

طبق معمول، این بار هم مثل سفر سایر مقامات آمریکایی به عراق، سفر پنس، پس از خروج وی از این پایگاه و حرکت او به سمت اربیل، مرکز حکومت منطقه ای کردستان عراق، به رسانه ها درز کرد.

پس از درز خبر این سفر به رسانه ها، دفتر نخست وزیر عراق شتاب‌زده با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این سفر با توافق دو طرف انجام شده است. انگار که اساس و قاعده در سفر مقامات عالی رتبه آمریکایی به عراق این است که "بدون اطلاع و توافق" یا به عبارت بهتر بدون اطلاع دولت عراق و بدون ارائه دستور کار باشد و هر مسئول آمریکایی که وارد عراق می شود، بدون اطلاع دولت، مستقیما به پایگاه یاد شده بروند و از همانجا کشور را ترک کنند.

این رفتار غیر دیپلماتیک و متکبرانه خشم عراقی ها را برانگیخته است؛ حتی نیروهایی که روابط خوبی با واشنگتن دارند مثل ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی، هم این سفر را محکوم کرده و آن را ناقض حاکمیت عراق دانست. این ائتلاف گوشزد کرده است که بغداد، پایتخت عراق است.

"مایک پنس"، از پایگاه عین الاسد مستقیما به اربیل سفر کرد و در آنجا با "نیچروان بارزانی"، رئیس حکومت منطقه ای کردستان عراق دیدار کرد اما زحمت سفر به بغداد را پس از گذشت 50 روز از آشوب در این کشور به خود نداد آنهم در شرایطی که این کشور در شرایط بحرانی امروز بیش از هر زمانی به حمایت دوستان واقعی خود نیاز دارد.

وی در این سفر به گفتگوی تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر بسنده کرد. این اتفاق پرده از ماهیت واقعی مواضع آمریکا در قبال بحرانی که گریبانگیر عراق شده است، برمی دارد.

ناظران معتقدند خودداری مایک پنس، از سفر به بغداد و دیدار با عادل عبدالمهدی، معانی زیادی دارد از جمله اینکه این اقدام می تواند بخشی از استراتژی آمریکا برای اعمال فشار حداکثری به دولت این کشور باشد تا آن را وادار به کناره گیری و برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر فضای سیاسی کشور و شاید کل فرآیند سیاسی این کشور کند. تا شاید از این رهگذر تغییرات مورد نظر این کشور در منطقه ایجاد شود.

واشنگتن از زمان شروع بحران عراق از طریق ابزارها و عوامل پنهان خود – که هر روز بیش از دیروز رسوا می شوند – برای تحقق این هدف تلاش می کند.

نکته مضحک اینجاست که مایک پنس از درون پایگاه فوق سری عین الاسد، که تبدیل به مقصد اول و آخر آمریکایی ها در عراق و حتی پایتخت آنها در این کشور شده است، اعلام می کند که "آمریکا خود را به حاکمیت عراق متعهد می داند و نگران نفوذ ایران در این کشور است".

  پربازدید ترین