• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

زلمی خلیل زاد پس از توقف مذاکرات صلح در قطر وارد پاکستان شد

زلمی خلیل زاد پس از توقف مذاکرات صلح در قطر وارد پاکستان شد

زلمی خلیل‌‎زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان پس از توقف مذاکرات صلح در قطر، به هدف دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی وارد اسلام‌آباد، پایتخت این کشور شده است.

خلیل‌زاد در سفرش به اسلام‌آباد، با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان دیدار کرده است.

وزیر خارجه پاکستان در صحفه رسمی فیس‌بوکش نوشته است که در این دیدار، به خلیل‌زاد اطمینان داده است که پاکستان هم‌چنان صادقانه نقش تسهیل‌کننده خود را در روند صلح افغانستان بازی خواهد کرد.

شاه‌محود قریشی هم‌چنان گفته است: «صلح در افغانستان برای امنیت و ثبات در منطقه ضروری است.» او تأکید کرده است که هیچ راه نظامی برای حل مناقشه افغانستان وجود ندارد.

از جانب دیگر طبق اعلام وزارت خارجه پاکستان، خلیل‌زاد در این سفرش درباره مذاکرات امریکا و گروه طالبان به وزیر امور خارجه پاکستان معلومات داده است.

مذاکرات صلح میان امریکا و گروه طالبان در قطر یک روز پس از حمله طالبان به یک مرکز صحی در نزدیکی پایگاه بگرام برای مدت نامعلومی متوقف شد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، در یک رشته توییتی نوشته است که در دیدار روز پنج‌شنبه‌، بیست‌ویکم قوس، با نماینده‌گان طالبان نسبت به حمله این گروه بر یک مرکز صحی در نزدیکی پایگاه نظامی بگرام ابراز ناراحتی کرده است.

او تأکید کرده است، طالبان باید ثابت کنند که می‌توانند به خواست مردم افغانستان برای صلح پاسخ دهند.

نماینده‌ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان بامداد جمعه، بیست‌ودوم قوس، در توییترش هم‌چنان نوشت که گفت‌وگوهای صلح برای مدت کوتاهی متوقف شده است تا طالبان با رهبری‌شان در مورد «موضوعات اساسی» مشورت کنند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر نیز در توییتی اعلام کرده است که هیأت مذاکره‌کننده این گروه به ریاست ملابرادر آخند با زلمی‌ خلیل‌زاد شام روز پنج‌شنبه دیدار و گفت‌وگو کرده‌ است.

به گفته شاهین، فضای گفت‌وگو «مثبت» بود و دو طرف در آن توافق کردند تا مذاکرات را پس از چند روز وقفه و مشورت از سر بگیرند.

مذاکرات میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان که در شانزدهم سنبله متوقف شده بود، در شانزدهم ماه قوس از سر گرفته شد.

مهاجمان وابسته به گروه طالبان در حالی که مذاکرات وارد چهارمین روز می‌شد، به یک مرکز صحی در نزدیکی پایگاه نظامی بگرام در ولایت پروان با موتربمب حمله کردند. در این حمله دو غیرنظامی از جمله یک زن کشته شدند و بیش از 70 غیرنظامی دیگر زخم برداشتند.

هرچند گروه طالبان مدعی است که وارد پایگاه نظامی بگرام شده و به نیروهای خارجی تلفات وارد کرده است، اما سخنگوی این نیروها ادعای گروه طالبان را «کذب» خوانده و گفته است که هیچ نیروی خارجی حتا به صورت عمیق در این حمله زخمی نشده است.

در حمله گروه طالبان به به مرکز صحی موسوم به کوریایی‌ها که روز چهارشنبه، بیستم قوس اجرا شد، طبق اعلام وزارت داخله یک مسجد و چندین خانه مسکونی به شدت تخریب شده است.

این همه در حالی صورت گرفت که طبق گزارش‌ها، چگونه‌گی کاهش خشونت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس از اجندای محوری دور جدید گفت‌وگوها بوده است.

حکومت افغانستان که در این دور از گفت‌وگوها حضور ندارد، پیش از این اعلام کرده بود که پیش‌شرط اصلی‌اش برای مذاکرات صلح، برقراری آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها است.

  پربازدید ترین