• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«حسّان دیّاب» با 69 رأی، مأمور تشکیل دولت جدید در لبنان شد

«حسّان دیّاب» با 69 رأی، مأمور تشکیل دولت جدید در لبنان شد

رئیس‌جمهور لبنان بعد از رایزنی‌های بین فراکسیون‌های پارلمانی این کشور برای انتخاب نخست‌وزیر، حسان دیاب را مأمور تشکیل کابینه کرد.

رسانه‌های لبنان از پایان رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر این کشور خبر داد.

بر اساس آخرین آمار از آرا اخذ شده از فراکسیون‌ها و نمایندگان پارلمان لبنان، حسّان دیّاب با کسب 69 رأی، بیشترین رأی را به دست آورده است.

به گزارش النشره به نقل از دفتر ریاست جمهوری، میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان بعد از اینکه حسان دیاب را به کاخ نخست‌وزیری دعوت کرد او را رسماً مأمور تشکیل کابینه کرد.

دیاب بعد از حاضر شدن در کاخ بعبدا با میشل عون و نبیه بری، رئیس پارلمان دیدار و گفت‌وگو کرد و او باید در آینده نزدیک باید اسامی وزرای کابینه خود را به پارلمان جهت رأی‌گیری ارائه کند.

جنبش‌های حزب‌الله و امل لبنان (دو حزب شیعی لبنان) در رایزنی‌های امروز، از نخست‌وزیری دیاب حمایت کرده و به وی رأی داده‌اند.

در مقابل «نواف سلام» و «حلیمه قعقور»، نامزدهای دیگر تصدی نخست‌وزیری لبنان به ترتیب 13 و یک رأی بهخ دست آوردند و 43 نماینده از بین 128 نماینده از رأی دادن خودداری کردند که معروف ترین این فراکسیون‌ها، فراکسیون جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری بود.

رایزنی‌های پارلمانی لبنان با هدف انتخاب نخست‌وزیر جدید و جانشین سعد الحریری از صبح امروز پنجشنبه (28 قوس) آغاز شد و به بعد از عصر موکول شد.

حسّان دیّاب: در اسرع وقت دولت جدید لبنان را تشکیل خواهم داد
نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه در لبنان با بیان اینکه نخست‌وزیر مستقلی خواهدبود، از تسریع در روند انتخاب وزاری کابینه خود خبر داد.

«حسّان دیّاب»، نخست‌وزیر جدید لبنان از تلاش‌های خود برای تشکیل هرچه سریع‌تر کابینه دولت خود خبر داد.

دیاب دقایقی بعد از آنکه از سوی «میشل عون»، رئیس‌جمهوری لبنان مأمور تشکیل کابینه شد، طی نشست خبری با اصحاب رسانه، از عونو همه فراکسیون‌های پارلمانی که به وی اعتماد کرده و رأی دادند، تقدیر و تشکر کرد.

او با بیان اینکه در مأموریت خود برای تشکیل کابینه به همه دیدگاه‌ها و نظارت گوش خواهد داد، گفت که لبنانی‌ها به وحدت ملی‌ای نیاز دارند که فرآیند نجات کشور را پیش‌ ببرد. دیاب از مردم لبنان خواست در این فرآیند شریک باشند.

نخست‌وزیر جدید لبنان گفت: «ما مستقل و فرد ویژه‌ای هستم و همه در دولت جدید حضور خواهند داشت».

حسان دیاب اوضاع لبنان را «خیلی دقیق» توصیف کرد و گفت که در این شرایط نیاز به این است که همه نیروهای سیاسی هم‌بستگی داشته باشند؛ چرا که به گفته وی لبنان با یک «بحران ملی» رو به رو است.

او قول داد که اجازه نخواهد داد اوضاع لبنان به قبل از 17 اکتبر (25 میزان؛ آغاز اعتراض‌ها در لبنان) برگردد و ساختن آینده جز با همراهی با مطالبان مردم این کشور میسر نیست.

حسان دیاب بعد از رایزنی‌های رئیس‌جمهور لبنان با نمایندگان پارلمان این کشور، با 69 رأی از مجموع 128 رأی را به دست آورد و مأمور تشکیل کابینه شد.

  پربازدید ترین