• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش وزیر خارجه پاکستان به طرح جانسون برای جایگزینی برجام با توافق ترامپ

 واکنش وزیر خارجه پاکستان به طرح جانسون برای جایگزینی برجام با توافق ترامپ

 وزیر امور خارجه پاکستان که هفته گذشته سفرهای رسمی به ایران و آمریکا انجام داد در واکنش به طرح نخست وزیر انگلیس برای جایگزین کردن برجام با توافق ترامپ گفت: ایران خواستار گفت وگو مطابق با برجام بوده و با هرگونه مذاکره خارج از آن مخالف است.

«شاه محمود قریشی» روز گذشته و در جریان سفر رسمی به آمریکا و پیش از دیدار با مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ، در مصاحبه اختصاصی با شبکه آمریکایی فاکس نیوز به پرسش های مجری برنامه درخصوص تلاش های اسلام آباد برای تنش زدایی در منطقه، اهداف سفر به تهران، تحولات برجام، خروج نظامیان آمریکا از منطقه، فرآٰیند صلح افغانستان و روابط با هند پاسخ داد.

قریشی درخصوص طرح بوریس جانسون مبنی بر جایگزینی برجام با به اصطلاح توافق ترامپ گفت: آن موضوعی را که ما از مقام های ایرانی درک می کنیم این است که آنان هرگونه مذاکره را تنها در حیطه برجام و مطابق با آن امکان پذیر می دانند.

وی افزود: ایران به دنبال گفت وگو ماورای برجام نیست و با از بین بردن مفاد برجام و آغاز دوباره آن مخالف است.

ایران به دنبال تنش نیست
وزیر امور خاجه پاکستان درباره اهداف سفر اخیر خود به ایران و مواضع منطقه ای دولت اسلام آباد نیز گفت: هدف اصلی دیپلماسی ما رساندن این پیام بود که تنش زدایی به سود همه طرف ها است.

وی افزود: پاکستان علاقه مند به خنثی کردن تنش ها است زیرا از نظر ما هرگونه درگیری جدید در منطقه می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

قریشی اظهار داشت: تبعات درگیری در منطقه می تواند فراتر از آن باشد، مختل شدن جریان تامین انرژی و نفت، اقتصاد جهانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین باید اقدامات لازم برای تنش زدایی در منطقه، انجام شود.

وی رایزنی های اخیر خود با رئیس جمهوریو وزیر امورخارجه ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: آنچه ما درک کردیم این است که ایران خواهان تشدید تنش ها نیست زیرا آنان از عواقب این موضوع آگاه هستند.

خروج آمریکا از منطقه
قریشی درخصوص نقطه نظر پاکستان درباره خروج نظامیان آمریکا از منطقه نیز گفت: ترامپ رئیس جمهوری آمریکا متعهد شده است که سربازان خود را از افغانستان خارج خواهد کرد و برای همین از پاکستان خواست تا فرآیند صلح در افغانستان و گفت وگو با طالبان را تسهیل کند.

وی افزود: اما مطالبه ما این است که آمریکایی ها خروج خود از منطقه را با مسئولیت پذیری انجام دهند و کاری را که در دهه 80 انجام دادند، دوباره تکرار نکنند جایی که در گذشته خلاء ایجاد شد و نیروهای دیگر وارد این خلاء شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از فاکس نیوز، وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اتهامات اخیر مایک پمپئو علیه ایران در مورد طالبان گفت: به جای صحبت درباره گذشته باید به فکر آینده بود و تمامی تلاش ها باید بر پیشبرد فرآیند صلح در افغانستان و کمک به حل بحران در این کشور متمرکز شود.

روابط پاکستان با هند
قریشی درخصوص تصمیم هند برای دعوت از عمران خان نخست وزیر پاکستان جهت شرکت در اجلاس آتی سران سازمان شانگهای و اینکه پاسخ اسلام آباد در این زمینه چه خواهد بود، گفت: دیدگاه ما برای بهبود روابط با هند روشن است، عمران خان نیز به وضوح اعلام کرده که اگر هندی ها یک قدم به سمت صلح بردارند، پاکستان دو قدم در این مسیر خواهد برداشت.

  پربازدید ترین