• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ترامپ معامله قرن را اعلام کرد

ترامپ معامله قرن را اعلام کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری همراه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به تشریح جزئیات طرح سازش تحمیلی موسوم به «معامله قرن» پرداخت.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در حالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در کنار خود داشت، از طرح سازش تحمیلی موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد.

ترامپ که در یک نشست خبری در کاخ سفید صحبت می‌کرد، رونمایی از این طرح را «گامی به سمت صلح» برای اسرائیل توصیف کرد و مدعی شد که این طرح به مقابله با «افراط‌گرایی» کمک می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به سفرش به منطقه، مدعی شد که از دیدن وضعیت زندگی فلسطینی‌ها «ناراحت» شده است.

وی در تشریح جزئیات طرح معامله قرن، آن را «با جزئیات‌ترین» طرحی خواند که تاکنون برای حل مناقشه فلسطین پیشنهاد شده است. به گفته وی، این طرح 80 صفحه است.

ترامپ این طرح را یک پیشنهاد «برد-برد» توصیف کرد و مدعی شد که این سند «راهکارهایی عملی» برای رسیدن به منطقه‌ای «آرامتر و مرفه» ارائه می‌کند.

وی با این وجود گفت آینده تشکیل دولت فلسطین «به این بستگی دارد که آن‌ها قاطعانه تروریسم را رد کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه در مورد وضعیت شهر بیت المقدس، گفت: «اورشلیم (قدس) پایتخت تقسیم‌ناپذیر اسرائیل باقی می‌ماند.»

ترامپ افزود: «البته قبلا این کار را برای شما کرده بودم و ایالات متحده حاکمیت اسرائیل بر این اراضی را به رسمیت شناخته است.

وی ادامه داد: «هرگز کاری نمی‌کنیم که امنیت اسرائیل را به خطر بیاندازد. صلح نیازمند کوتاه آمدن است، اما هرگز نمی‌خواهیم اسرائیل بابت صلح از امنیت خود کوتاه بیاید.»

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه تاکنون کارهای زیادی برای رژیم صهیونیستی انجام داده، انتقال سفارت آمریکا به قدس، به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر منطقه جولان اشغالی و خروج از «توافق هسته‌ای وحشتناک با ایران» را به عنوان خدمات خود به تل‌آویو برشمرد.

وی با بیان اینکه طرح پیشنهادی او «فرصتی فوق‌العاده» برای فلسطینی‌هاست تا کشوری برای خود داشته باشند، گفت او تیمی فوق‌العاده دارد که همه اعضای آن «عاشق اسرائیل» هستند.

ترامپ همچنین گفت که این طرح شرق قدس را به پایتختی فلسطین به رسمیت شناخته و آمریکا در این منطقه سفارت باز می‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین وعده داد با کمک کشورهای خارجی، 50 میلیارد دلار در کشور فلسطین سرمایه‌گذاری شده و میزان تولید فرصت شغلی و رشد اقتصادی در فلسطین به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

ترامپ در ادامه توقف فعالیت‌های حماس و جهاد اسلامی، توقف بیان شعارهای ضداسرائیلی و همچنین توقف پرداخت غرامت به خانواده‌های شهدای فلسطینی را خواستار شد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت در حال حاضر کلیات نقشه مد نظر واشنگتن و تل‌آویو برای آینده «اسرائیل» و فلسطین مشخص شده، اما قرار است یک کمیته برای روشن کردن مرزهای دقیق، تشکیل شود. به گفته وی، فلسطینی‌ها به مدت 4 سال برای حل و فصل اختلافات و رایزنی در این مورد با رژیم صهیونیستی، فرصت خواهند داشت و در این مدت وضعیت فعلی در اراضی فلسطینی‌نشین حفظ می‌شود.

وی سپس اظهاراتی نیز در مورد ایران مطرح کرده و مدعی شد که واشنگتن ایران را «به شدت منزوی» کرده است. ترامپ با دفاع از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدعی شد که او و «ابومهدی المهندس» معاون الحشد الشعبی در عراق «به دنبال چیز خوبی» نبوده‌اند.

ترامپ در پایان سخنرانی‌اش از بحرین، امارات عربی متحده و عمان بابت کمک‌هایی که به پیشبرد این طرح انجام داده و اعزام سفرای خود به این مراسم، تشکر کرد.

ذوق‌زدگی نتانیاهو از طرح ترامپ
در ادامه نتانیاهو به صحبت پرداخت و بارها از طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین خدماتی که ترامپ به رژیم صهیونیستی کرده، تعریف و تمجید کرد.

نتانیاهو نیز مانند ترامپ از سفرای عمان، بحرین و امارات برای حضور در این مراسم تشکر کرد و گفت از دیدن آن‌ها خرسند است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه طرح‌های پیشین سازش هرگز «موازنه لازم» را برقرار نمی‌کرد و حاکمیت اسرائیل بر دره اردن را به رسمیت نمی‌شناخت، گفت: «اما طرح رئیس‌جمهور ترامپ حاکمیت اسرائیل بر دره اردن و دیگر مناطق راهبردی یهودا و سامره (کرانه باختری) را به رسمیت شناخته است.»

وی همچنین گفت این طرح، بسیاری از نقاطی را که در تورات به آن‌ها اشاره شده، به عنوان بخش ثابت اسرائیل به رسمیت شناخته است و «به همین دلیل و به این دلیل که این طرح توازن مناسب را دارد، پذیرفتم که بر اساس آن با فلسطینی‌ها درباره صلح مذاکره کنم.»

نتانیاهو ترامپ را به «بهترین دوستی» خواند که «اسرائیل تاکنون در کاخ سفید داشته است»، چراکه او «درباره اهمیت امنیت اسرائیل صرفا لفاظی» نمی‌کند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین از ترامپ بابت «ایستادن در برابر ایران» و ترور سردار سلیمانی تمجید و تشکر کرد.

به گفته نتانیاهو، طرح پیشنهادی ترامپ تأکید می‌کند که فلسطینی‌ها «باید یهودی‌بودن اسرائیل را به رسمیت بشناسند.»

وی گفت این طرح مرز شرقی روشنی برای اسرائیل به رسمیت شناخته، خلع سلاح حماس و حذف تسلیحات از غزه را خواستار شده و تأکید می‌کند که مسئله آوارگان فلسطینی باید بیرون از اسرائیل حل شود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت به همین دلیل طرح پیشنهادی ترامپ را به عنوان مبنایی برای مذاکره می‌پذیرد و امیدوار است که فلسطینی‌ها هم آن را بپذیرند.

نتانیاهو «معامله قرن» را «طرح صلحی خارق‌العاده» توصیف کرد و از ترامپ و تیم دولت آمریکا بابت تدوین چنین طرحی تشکر کرد.

وی خصوصا از «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا تشکر کرد و گفت اسرائیل «تا ابد» به او و ترامپ «مدیون» خواهد بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ، معامله قرن شما، فرصت قرن است... اطمینان داشته باشید که ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد.»

  پربازدید ترین