• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخست وزیر پیشین قطر گام بعد از رونمایی «معامله قرن» را فاش کرد

 نخست وزیر پیشین قطر گام بعد از رونمایی «معامله قرن» را فاش کرد

نخست وزیر پیشین قطر اعلام کرد که معاهده عدم تجاوز میان اسرائیل و کشورهای عربی، گام بعد از رونمایی رئیس جمهوری آمریکا از "معامله قرن" است.
 
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: گام بعد از رونمایی از طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن امضای توافق عدم تجاوز بین اسرائیل و کشورهای عربی خواهد بود.

به استثنای مصر و اردن هیچ کشور عربی دیگری روابط رسمی آشکاری با اسرائیل ندارد.

آل ثانی همچنین تصریح کرد: امضای این معاهده میان اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و نیز مصر و اردن و چه بسا مراکش باشد.

بن جاسم همچنین تصریح کرد: من مخالف صلح عادلانه نیستم که معاهده عدم تجاوز را پس از دستیابی به نتایج شفاف و واضح در روند صلح در پی داشته باشد.

 آل ثانی اظهار کرد: من مخالفت اتحادیه عرب با معامله قرن را پیگیری کردم به رغم اینکه برخی کشورهای عربی (نام آنها را ذکر نکرد) به طرف آمریکایی وعده داده بودند که در خصوص معامله قرن موضع مثبتی اتخاذ خواهند کرد، این کار را نکردند چون به دلیل رسانه‌ها نتوانستند این کار را انجام دهند.

نخست وزیر اسبق قطر ادامه داد: این کشورها می‌خواهند با این وعده‌ها خود را به آمریکا نزدیک کنند با اینکه می‌دانند معامله قرن از سوی اکثر اعضای اتحادیه عرب رد خواهد شد و زمانی که آمریکا طرح را رو می‌کند طوری ظاهر می‌شوند که از پیامدهای مخالفت با معامله یا رد آن و تحمل مسؤولیت مخالفت با طرح طفره بروند، آنها از سیاست کوتاه مدت و رو شده برای طرف آمریکایی استفاده می‌کنند.

وی افزود: اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها نیاز دارند که اعلام معامله قرن موقعیت انتخاباتی مفیدی برای نتانیاهو و ترامپ مترتب شود و احتمالا پیروزی خارجی را برای آنها به همراه بیاورد و فرصت موفقیت آنها در انتخابات پیش رو را تقویت کند.

ترامپ سه شنبه گذشته از طرح ضد فلسطینی خود موسوم به معامله قرن رونمایی کرد؛ طرحی که در آن علاوه بر چشم پوشی نسبت به حق و حقوق قانونی و مشروع فلسطین امتیازات ویژه‌ای برای رژیم صهیونیستی در نظر گرفته شده است.

  پربازدید ترین