• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان با احضار سفیر افغانستان خواهان استرداد رهبر داعش شاخه خراسان شد

پاکستان با احضار سفیر افغانستان خواهان استرداد رهبر داعش شاخه خراسان شد

وزارت خارجه‌‎ی پاکستان از افغانستان خواسته است که عبدالله اورکزی، مشهور به اسلم فاروقی، رهبر شاخه‌ی خراسان گروه داعش را به پاکستان بسپارد.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان که امروز (پنج‌شنبه، 21 حمل) منتشر شده، آمده است که این کشور می‌خواهد درباره‌ی «فعالیت‌های ضدپاکستانی» اسلم فاروقی، از او بازجویی کند.

وزارت خارجه‌ی پاکستان سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را فراخوانده و دیدگاه‌های اسلام‌آباد در مورد بازداشت اسلم فاروقی را به دولت افغانستان منتقل کرده است. پاکستان همچنان نگرانی‌های خود را درباره‌ی فعالیت‌های «ضدپاکستانی» اسلم فاروقی ابراز کرده است.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در تاریخ شانزدهم حمل اعلام کرد که «عبدالله اورکزی»، مشهور به اسلم فاروقی، رهبر شاخه‌ی خراسان گروه داعش را همراه با 19 عضو دیگر این گروه بازداشت کرده است.

چهار روز پس از آن، دیدبان حقوق بشر از دولت افغانستان خواست تا علیه اسلم فاروقی اقامه دعوا نموده و وی را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

در اعلامیه‌ی دیدبان حقوق بشر آمده بود که دولت افغانستان «باید به دلیل نقش ادعا شده‌ی اسلم فاروقی در هدایت حملات علیه غیرنظامیان در افغانستان، اتهامات مربوط به جنایات جنگی را برعلیه او اقامه نماید.»

اعلامیه افزوده بود: «فاروقی که نام واقعی وی عبدالله اورکزی است باید مطابق با معیارهای بین‌المللی حقوق بشر، از یک دادرسی عادلانه برخوردار گردد؛ از جمله این که اطمینان حاصل شود که قربانیان و شاهدان این حملات بتوانند در این دادگاه شهادت دهند.»

پاتریشیا گوسمن، مدیر امور مربوط به آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفته است که دستگیری رهبر شاخه خراسان داعش فرصتی برای مقام‌های دولت افغانستان است تا نشان دهند که می‌توانند «عدالت راستین» را برای قربانیان جنایات جنگی و سایر خشونت‌ها برقرار سازند.

او گفته بود: «مشارکت قربانیان مهم است تا اطمینان حاصل شود که عدالت نه تنها محقق می‌شود بلکه به رای و نظر همه آن‌هایی می‌رسد که بیشتر تحت تأثیر جنایات فاروقی قرار گرفته‌اند.»

اسلم فاروقی باشنده‌ی اصلی قریه‌ی «اورکزی ایجنسی» ایالت خیرپشتونخواه پاکستان است. او پس از کشته‌شدن ابوسعید باجوری، رهبر پشین شاخه‌ی خراسان داعش، به عنوان والی‌نام‌نهاد خراسان این گروه در افغانستان فعالیت داشته است.ش

  پربازدید ترین