• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت می‎کند؟

چرا آمریکا از رژیم صهیونیستی حمایت می‎کند؟

هدف ایالات متحده آمریکا در تقویت و حمایت از رژیم صهیونیستی، به نقش حیاتی و جایگاه ویژه‎ای مربوط است که این رژیم در استراتژی آمریکا دارد.

الف). اهمیت اسرائیل در استراتژی آمریکا: این موضوع را در چند محور می‌توان ارزیابی کرد:
1. اسرائیل عامل تفرقه و سرکوب نهضت‌های رهایی‌بخش منطقه است. بی‌تردید حفظ امنیت اسرائیل هرگز نمی‎توانسته تنها هدف روابط ویژه میان آمریکا و اسرائیل باشد؛ چرا که در غیراین صورت آمریکا می‎توانست به تلاش برای حفظ توازن نظامی و استراتژیک میان اسرائیل از یک سو و مجموعه کشورهای عربی از سوی دیگر بسنده کند. این در حالی است که دولت‌های مختلف در آمریکا از هر دو حزب (جمهوری خواه و دمکرات)، همواره اتفاق نظر دارند که اسرائیل باید نسبت به کشورهای عربی از برتری کیفی در فناوری نظامی برخوردار باشد. در واقع ورای امنیت اسرائیل، می‎بایست علت مهم‎تری برای حمایت‎های گسترده آمریکا از اسرائیل، در نقشی که اسرائیل همواره برای آمریکا در منطقه ایفاء می‎کند، وجود داشته باشد. اسرائیل در دهه‎های گذشته توانست با موفقیت، مانع پیروزی نهضت‎های رادیکالی و ناسیونالیست‎ عربی در کشور لبنان،‌ اردن، فلسطین و یمن شود و سوریه که همواره متحد شوروی بود را مهار کند.

2. اسرائیل، مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه به شمار می‎رود؛ آنچنانکه «اس ابراموف» از رهبران حزب لیبرال اسرائیل گفته است: اسرائیل فقط برای دفاع از خودش جنگ نمی‎کند؛ بلکه برای منافع حیاتی غرب نیز می‎جنگد و سربازان اسرائیلی، ایالات متحده را از اعزام قوای نظامی به کانال سوئز بی‌نیاز کرده‎اند![1]

3. اسرائیل منبع جمع‌آوری اطلاعات استراتژیک و مکان مناسبی برای آزمایش سلاحها و تجهیزات آمریکا به علاوه آزمون دکترین‌های نظامی ارتش آمریکا و برای انطباق آن‌ها در شرایط مختلف است.

4. اسرائیل عامل ایجاد ناامنی در منطقه و ایجاد زمینه مسابقه تسلیحاتی ناشی از آن است.

ب) نقش لابی یهودی و طرفداران غیریهودی اسرائیل در آمریکا:
با وجودی که تخمین زده می‎شود یهودیان امریکا حدود 5/5 تا 5/8 میلیون نفر باشند و به عبارت دیگر تنها 2 درصد از جمعیّت ایالت متحده را تشکیل می‌دهند و اکثر آن‌ها در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 وارد ایالات متحده شده‎اند[2]امّا دارای قدرت بالایی در تأثیرگذاری بر افکار عمومی و سیاست‌های دولت آمریکا هستند.
برای توضیح بیش‌تر دربارة علت تأثیرگذاری بالای یهودیان بر سیاست‎های دولت آمریکا لازم است به نکات دیگری هم اشاره نمائیم:

1. یهودیان ثروتمندترین اقلیت آمریکا و جهان‌اند
یهود از جمله ثروتمندترین اقلیت‎های جهان است که بخش عمده مراکز اقتصادی و تجاری آمریکا را در اختیار دارند. به گفته (هنری فورد) رئیس کارخانه ماشین سازی فورد، معمولاً سینماها، تئاترها، تجارت شکر، کمپانی‌های نفتی، تجارت گندم و تنباکو، پنبه، فولاد، 50 درصد از تجارت گوشت و مواد پروتئینی و بیش از 70 درصد تجارت کفش، صنایع چرم و اغلب صنایع مهم، ادوات موسیقی، جواهرات، وسائل الکترونیک، ماشین آلات، صنایع نظامی، بانک‌ها و صندوق‌های وام جهانی و … در انحصار سرمایه‌داران یهودی است.[3]

2. قدرت سیاسی یهود
شاید در وهله اول این نکته به ذهن بیاید که چگونه سیاستمداران کشور قدرتمندی چون امریکا می‎توانند از یک اقلیت کوچک یهودی متأثر شوند؟ در این زمینه لازم به ذکر است که در ایالات متحده رأی یهودیان ساکن در ایالات متحده می‎تواند تعیین کننده باشد؛ با توجه به اینکه اکثریت جمعیت یهودیان امریکا از نظر سواد و تحصیل در سطوح بالاییقرار دارند، میزان مشارکت در انتخابات نیز در آن‌ها بالا است و به 92 درصد می‎رسد؛ در حالی که میزان مشارکت عموم آمریکاییان در انتخابات 52 درصد است و در چنین نسبتی، میانگین درصد موفقیت نامزد مورد حمایت یهودیان را بالا می‌برد.

در سیستم انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا هرکس در ایالت خود به پیروزی برسد، حتی اگر این نسبت پایین باشد، بر تمام آرای انتخاباتی ایالت دست می‌یابد. چون هرایالت دارای کرسی‌هایی است که با توجه به جمعیت آن ایالت تعداد آن در مجلس مشخص و تعیین می‎شود. یهودیان معمولا در ایالت‌های پرجمعیت‌تر و مهم‎تر تمرکز، مثل نیویورک، فلوریدا و کالیفورنیا سکونت دارند و کافی است به کاندیدای خاصی رأی دهند و تضمین کنندة پیروزی کاندیدای خاصی در انتخابات ایالتی باشند تا وی تمام کرسی‎های ایالت را از آن خود کند. به همین علت آرای یهودیان برای همه کاندیداها، حساس و مهم تلقی می‎شود.

3. قدرت تبلیغاتی و علمی یهود
لابی یهودی ـ صهیونیستی حضور اطلاعاتی و تبلیغاتی بسیار قدرتمندی در بسیاری از دستگاه‎های اطلاعاتی و تبلیغاتی آمریکا دارد. رسانه‌های مهم امزیکا معمولا یا در مالکیت و یا زیر نفوذ شدید یهودیان قرار دارد. این موضوع عملاً در سه شبکه تلویزیونی «ای بی سی» (ABC) «ان بی سی» (NBC) و سی بی سی (CBC)‌‌‌‌ و مهم‎ترین شبکه‎های سینمایی آمریکا مانند: «فوکس»، «یارا مونت» و «یونیورسال» قابل ملاحظه است. غیر از این در ایالت متحده حدود 750 روزنامه و 670 هفته نامه چاپ می‎شود که لابی یهودی - صهیونیستی در مهم‌ترین آن‌ها نفوذ داشته و یا آن را در مالکیت خود دارد. از جمله این روزنامه‌‎ها می‎توان به «وال استریت ژورنال» «دیلی نیوز» «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» اشاره کرد. افزون بر این یهودیان در دو هفته‌نامه مهم و معتبر آمریکا و جهان، یعنی تایمز و نیوزویک نیز نفوذ دارند.[4]بی‌شک این دستگاه‌های تبلیغاتی، اطلاعاتی نفوذ بسیار زیادی به ویژه در سیستم حکومتی لیبرالی و دمکراتیک غرب دارند و از آزادی‎های بسیار موجود برای توجیه افکار عمومی و ادامة فشار و رسواسازی و انتشار فضاحت‎های کسانی که منافع‌شان را برآورده نمی‎کنند، استفاده می‎کنند و دارای تأثیر قدرتمندی در میان دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی‌اند.

علاوه بر این، یهودیان حضور علمی و فرهنگی گسترده‎ای در مراکز علمی دارند، حضوری که بسیار بیش‌تر از نسبت جمعیتی آن‌ها به همه مردم آمریکا است. عموم یهودیان آمریکایی دارای تحصیلات دانشگاهی‌اند. در تحقیقی که پرفسور «روبین اشتاین» انجام داد، مشخص شد که از میان مدیران و رؤسای مراکز و سازمان‎های تبلیغاتی و اطلاعاتی، درصد حضور یهودیان در رده‎های بالای مدیریتی به 8 / 25 درصد می‎رسد.

همچنین از میان 172 تن از چهره‎های بارز فرهنگی جامعة آمریکا 77 تن یهودی‌اند. (45 درصد) این نسبت در میان اندیشمندان علوم اجتماعی بیش‌تر بوده و به 56 درصد و در میان دانشمندان علوم انسانی به 61 درصد می‎رسد. تمام این شخصیت‌ها در توجیه فرهنگ و افکار عمومی و شیوه‎های تدریس و آموزشی آمریکا حضور فعال و مؤثری دارند.[5]

خلاصه اینکه اگر بخواهیم به علل کمک‎های آمریکا به رژیم صهیونیستی اشاره کنیم، می‎توانیم از دلائلی چون ایجاد مسابقة تسلیحاتی در منطقه و فروش تسلیحات، ایجاد امکانات لازم برای مداخله در امور منطقه با کمک آن رژیم، استفاده از صهیونیست‎ها در راستای حضور آمریکا در منطقه و نزدیک شدن به منابع نفتی، اجرای سیاست سد نفوذ در مقابل شوروی سابق، استفاده از صهیونیست‎ها به عنوان حافظ منافع آمریکا در منطقه و اجرای سیاست‎های امنیتی و نظامی آمریکا در منطقه و ... نام برد.


پی‌نوشت‌ها:
[1] . حقایقی درباره صهیونیسم، رمان برودسکی، ترجمه احمد آبادی، ص 37، انتشارات کتیبه، تهران، 1358.
[2] . به نقل از سایت موعود: www.mouood.com
[3] . اسرائیل فاشیسم جدید، وزیری کرمانی، ص 66.
[4] . اسرائیل فاشیسم جدید، ص 67.
[5] . ماهنامه موعود، ‌شماره 58، همان.

  پربازدید ترین