• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعلام آمادگی عربستان و شرکا برای پذیرش معامله قرن

اعلام آمادگی عربستان و شرکا برای پذیرش معامله قرن

روزنامه اسرائیلی "اسرائیل هیوم" به نقل از یک دیپلمات سعودی نزدیک به بن سلمان فاش کرد، سعودی به همراه امارات مصر و اردن مشغول مذاکره با آمریکا در خصوص پذیرش بندهای مرتبط با الحاق بخش‌هایی دیگر از کرانه باختری و همچنین دره اردن اعلام شده در معامله ترامپ به اسرائیل هستند.

- در حالی که سالها پیش دو کشور مصر و اردن بطور رسمی در قالب معامله با اسرائیل موجودیت این رژیم را به رسمیت شناخته بودند خبر "اسرائیل هیوم" حکایت از بازی دوگانه سعودی و امارات با افکار عمومی اسلامی–عربی در خصوص مساله فلسطین دارد. چند روز پیش وزیر خارجه امارات گفته بود با الحاق بخش‌های جدید از کرانه باختری ورود دره اردن به اسرائیل مخالف است و وزارت خارجه سعودی نیز دقیقا یک روز مانده به روز قدس طی بیانیه ای موضعی مشابه اتخاذ کرده بود.

- در خبر "اسرائیل هیوم" اشاره ای به بحرین نشده است و این در حالی است که حتما این کشور نیز در مجموعه کشورهای سازشکار جدید قراردارد. اما دلیل عدم ذکر نام این کشور بدان خاطر است که از دیدگاه آمریکا و اسرائیل حکومت بحرین تابعی از حکومت سعودی محسوب می‌شود و از هیچ استقلال رایی برخوردار نیست.

- دیپلمات سعودی نزدیک به بن سلمان اعلام کرده است که 4 کشور مذکور به هیچ وجه بنا ندارند روابطشان را با آمریکا بخاطر فلسطینیان بخطر بیاندازند. این عبارات بدان معناست که "حاکمان" این کشورها بنا ندارند موجودیت سیاسی خودشان را در مخالفت با آمریکا دچار تزلزل و خدشه کنند

- دیپلمات مورد نظر از مقامات دولت خودگردان خواسته است تا شرایط بین المللی را درک کنند، فلسطین محدود شده در کرانه باختری را بپذیرند و متوجه باشند که مصالح و منافع بین المللی کاملا تغییر کرده است. این توصیه بیشتر بدان معناست که سازشکاران جدید همچنان معتقدند افکار عمومی جهان عرب و اسلام آنان را در خصوص مساله فلسطین مواخذه ای جدی خواهد کرد فلذاست که تلاش دارند تا پذیرش الحاق کرانه و دره اردن به اسرائیل را امری صورت پذیرفته از سوی فلسطینیان جلوه دهند. با این اقدام و در صورت تحقق بدیهی است که این کشورها به مراد خود خواهند رسید بدون آنکه ذره ای هزینه برای تحقق آن بپردازند.

- سعودی اگر چه در واقع بانی اصلی این رویکرد جدید است اما پیش از این بشدت مراقبت می‌کرد تا بشکلی چراغ خاموش آن را مدیریت کند. مبتنی بر این واقعیت حالا میتوان رمز و راز حمایت‌های ترامپ از بن سلمان در ماجرای قتل خاشقچی، دستگیری 200 شاهزاده سعودی به بهانه مبارزه با فساد و بالاخره دستگیری رقبای جدی حکومت سلمانی در ماههای اخیر را فهم کرد. این واقعیات هم نشان میدهد پیش از این ماجرای پذیرش معامله ترامپ از ناحیه سعودی و شرکا امری تمام شده بوده است و هم بن سلمان و هم بن زاید تضمینهای لازم را برای جلوس بر کرسی سلطنت از ترامپ در قالب معامله قرن دریافت داشته اند.

- اینکه نتانیاهو اخیرا زمان الحاق بخشهایی از کرانه باختری و رود اردن به اسرائیل را بسیار نزدیک و در ظرف دو ماه پس از تشکیل کابینه معرفی کرد و با اطمینان از آن سخن می‌گفت نشانگر آن است که پخت و پزها وهماهنگیها و جلب موافقت کشورهای مذکور بشکلی تمام و کامل صورت پذیرفته بوده است.

- استقبال از هیاتهای سیاسی، ورزشی با عناوین مختلف در امارات و اخیرا انجام پروازهایی اماراتی به اسرائیل از مغرب و همچنین انتقال کمک های اماراتی به فلسطینیان از فرودگاه بن گوریون جملگی نشان می دهد که امارات بشکلی ویژه زمینه سازی تحقق معامله ترامپ را از مدت ها پیش آغاز کرده بوده است.

- و بالاخره نظر به اینکه ترامپ ناگزیر است برای حضور در انتخابات پیش رو و موفقیت در آن کارنامه ای مثبت به لحاظ سیاست خارجی ارائه دهد شاید تحقق معامله قرن بتواند اندکی خالی بودن کارنامه سیاست خارجی او را ترمیم کند. دایره شکست‌های ترامپ در عرصه سیاست خارجی فقط به ایران و کره شمالی ختم نمی‌شود.

  پربازدید ترین