• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان از آغاز تجارت ترانزیتی با افغانستان از بندر گوادر خبر داد

پاکستان از آغاز تجارت ترانزیتی با افغانستان از بندر گوادر خبر داد

مشاور امور بازرگانی عمران خان نخست وزیر پاکستان روز جمعه از آغاز تجارت ترانزیتی با افغانستان از بندر گوادر پاکستان خبر داد.

عبدالرزاق داوود مشاور امور بازرگانی عمران خان نخست وزیر پاکستان روز جمعه از آغاز تجارت ترانزیتی با افغانستان از بندر گوادر پاکستان خبر داد.

عبدالرزاق داوود در پیامی توییتری نوشت: برای اولین بار به جای بنادر خارجی حمل و نقل به صورت محلی انجام می‌شود و کالا از گوادر با کامیون‌ها به افغانستان حمل و ارسال می‌شود و این امر باعث ایجاد اشتغال برای افراد محلی می‌شود.

به نوشته مشاور عمران خان، در حال حاضر دستورالعمل‌هایی برای اختصاص همه مشاغل کار به جمعیت محلی تصویب شده است.

عبدالرزاق همچنین در توییت دیگر نوشت: کشتی باری (SIBULK TRADITION) در گوادر پهلو گرفته است و 16 هزار تن نهاده کشاورزی ” اوره ” را برای انتقال به افغانستان حمل می‌کند.

وب سایت خبری تریبیون نیز نوشت: وزارت بازرگانی پاکستان روز جمعه بندر گوادر را برای تجارت ترانزیت افغانستان عملیاتی کرد و این نخستین تجارت دریایی بین دو کشور است.

مقامات وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کردند که تجارت تحت توافق نامه تجارت ترانزیت افغانستان و پاکستان در سال 2010 (APTTA) آغاز شده است.

در مهرماه سال گذشته همزمان با سفر عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به چین دولت این کشور اعلام کرد: بندر “گوادر” در سواحل جنوبی این کشور به طور رسمی فعال شده و از این پس روند تازه‌ای از فعالیت‌های تجاری در منطقه‌ با این بندر آغاز می‌شود.

طرح توسعه بندر گوادر با سرمایه‌گذاری مستقیم چینی‌ها و براساس برنامه سرمایه گذاری عظیم پکن در اسلام آباد تحت عنوان کریدور اقتصادی چین – پاکستان که به ‘سی پک’ معروف است، به اجرا درآمد.

بندر گوادر در ایالت بلوچستان پاکستان و در ساحل دریای عرب قرار گرفته و طرح تاسیس این بندر عمیق نخستین بار در سال 1954 میلادی (1332 شمسی) مطرح شد.

فاصله گوادر از بندر کراچی به عنوان بزرگترین شهر تجاری پاکستان 533 کیلومتر و فاصله آن از مرز ایران نیز 120 کیلومتر است.

  پربازدید ترین