• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان جهانی بهداشت نظرش درباره ناقل نبودن افراد فاقد علائم کرونا را تصحیح کرد

سازمان جهانی بهداشت نظرش درباره ناقل نبودن افراد فاقد علائم کرونا را تصحیح کرد

یک مقام سازمان جهانی بهداشت سخنان خود درباره احتمال کم انتقال ویروس کرونا از طریق افراد فاقد علائم را تصحیح کرده و گفت اطلاعات موجود درباره این فرضیه بسیار اندک است.

«ماریا ون کرکوف» مدیر فنی پاسخ سازمان جهانی بهداشت به شیوع ویروس کرونا و رئیس بخش بیماری‌های نوظهور و دارای عامل حیوانی در این سازمان، سخنان روز دوشنبه خود درباره نادر بودن انتقال ویروس کرونا از افراد مبتلای فاقد علائم را تصحیح کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌اِن‌اِن»، ون کرکوف روز سه‌شنبه در توضیح سخنان خود گفت: «اغلب موارد انتقال ویروس کرونا که برای ما شناخته شده است، شامل افرادی است که علائم ابتلا را داشته و از طریق ریزقطرات [سرفه و عطسه] دیگران را آلوده می‌کنند».

وی افزود: «اما افرادی هستند که علائم بیماری در آن‌ها بروز پیدا نکرده است و برای این [سوال] ‌که چه تعداد افراد مبتلا فاقد علائم هستند هنوز پاسخی نداریم».

این مقام سازمان بهداشت جهانی در ادامه توضیحات خود گفت: «این را می‌دانیم برخی افرادی که فاقد علائم ابتلا به ویروس کرونا هستند می‌توانند آن را انتقال دهند. پس باید از این‌که چه تعداد از افراد یک جمعیت فاقد علائم هستند و چه تعداد از آن‌ها می‌توانند این بیماری را به دیگران منتقل کنند درک بهتری پیدا کنیم».

ون کرکوف روز دوشنبه گفته‌ بود: «بر اساس اطلاعاتی که ما داریم اینکه فرد فاقد علامت بتواند بیماری را به فرد دیگری انتقال دهد نادر است». او گفت که دولت‌ها باید تمرکز خودشان را روی کشف و قرنطینه مبتلایان دارای علامت قرار دهند.

ون‌کرکوف در ادامه گفت برای پاسخگویی به این سوال که آیا ناقلان خاموش عامل انتشار گسترده ویروس کرونا هستند یا خیر به داده‌ها و پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

این مقام سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه تشریح کرد: «آنچه دیروز در کنفرانس خبری گفتم بر اساس مطالعات اندکی بود که درباره موارد ابتلای فاقد علائم و ردیابی تماس‌های افراد آلوده و انتقال این بیماری به دیگر افراد انجام شده بود».

وی افزود: «این بخش کوچکی از مطالعات انجام شده را شامل می‌شود. من در آن نشست خبری در حال پاسخ به سوال مشخصی بودم. در حال بیان سیاست سازمان جهانی بهداشت یا چیزی مثل آن نبودم. زیرا این مسئله‌‌ای است که تا حد زیادی ناشناخته است. زیرا چیزهای زیادی هست که راجع به آن نمی‌دانیم و برخی گروه‌های مدل‌سازی تلاش کرده‌اند سهم افراد فاقد علائم ابتلا از میزان انتقال بیماری را برآورد کنند».

«مایک رایان» مدیر اجرایی برنامه اورژانس سلامت این سازمان نیز روز سه شنبه در تکمیل سخنان ون‌کرکوف گفت همچنان باید چیزهای زیادی درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از افراد فاقد علائم ابتلا کشف کنیم.

رایان گفت: «همان‌طور که ماریا گفت، هر میزان سهمی که افراد فاقد علائم در انتقال بیماری دارند، همچنان ناشناخته باقی مانده است».

کرونای جدید یکی از 7 نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. 4 گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

در برخی از افراد به خصوص افراد جوان و یا افراد فاقد بیماری‌های زمینه‌‌ای بعد از ابتلا به عفونت کرونا علامت‌های آن ظاهر نمی‌شود. در برخی دیگر از افراد ظاهر شدن علامت‌ها ممکن است چند روز طول بکشد.

  پربازدید ترین