• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مقام آمریکایی از احتمال تایید طرح اشغال محدود کرانه باختری گفت

مقام آمریکایی از احتمال تایید طرح اشغال محدود کرانه باختری گفت

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی صهیونیستی گفت اگر تل‌آویو بر سر اجرای محدود طرح الحاق (اشغال) به نتیجه برسد، واشنگتن نیز آماده در نظر گرفتن آن است.

در حالی که گفته می‌شد دولت آمریکا فعلا با اجرای طرح الحاق (اشغال) سی درصدی کرانه باختری به شکلی که تل‌آویو قصد دارد، مخالف است، اکنون یک مقام آمریکایی از احتمال تایید محدود آن خبر داد.

به نوشته وبگاه «جوویش پِرس» یک مقام آمریکایی امروز (پنجشنبه) گفت اگر اسرائیل به اجرای محدودتر طرح اشغال کرانه باختری تمایل داشته باشد و بر سر آن نیز به اجماع و تصمیم‌گیری برسد، «ما نیز آماده هستیم تا آن را لحاظ کنیم».

این مقام آمریکایی – که نامش فاش نشد – در مصاحبه با شبکه رادیویی «رِشِت بِت» توضیح داد که رژیم صهیونیستی پیش از اجرا باید نقشه‌های مرزبندی مرتبط با اشغال محدود را در اختیار آمریکا قرار داده و بر سر آنها مذاکره کند.

بر این اساس، وی همچنین تاکید کرد که تا کنون هیچ نقشه نهایی درباره وضعیت کرانه باختری بعد از اجرای طرح اشغال طراحی نشده و دولت آمریکا نیز منتظر صهیونیست‌ها است تا موضع و تصمیم نهایی خود را در این باره اعلام کنند.

رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت آمریکا، 30 درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند.

«جوئل سینگر» مشاور حقوقی پیشین کابینه رژیم صهیونیستی و یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده «توافقات اسلو» در سال‌های 1993 تا 1995 روز گذشته هشدار داد  اشغال یکجانبه کرانه باختری، بر اساس بند 31 از توافق موقت اسرائیل-تشکیلات در سال 1995، نقض توافقات اسلو محسوب می‌شود.

  پربازدید ترین