• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیلزاد با مقام های پاکستانی دیدار کرد

خلیلزاد با مقام های پاکستانی دیدار کرد

 زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحه افغانستان به سلسه سفرش برای صلح اففغانستان، پس از سفر به اوزبیکستان به پاکستان رفته و با مقام‌های پاکستانی دیدار کرده است.

وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه گفته است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز گذشته چهارشنبه (11سرطان) با زلمی خلیلزاد دیدار و در خصوص پروسه صلح افغانستان گفتگو کرده است.

در این اعلامیه آمده است که قریشی در این دیدار با تاکید بر اینکه یک افغانستان صلح‌آمیز و پایدار برای صلح و ثبات در منطقه مهم است. او ابراز امیدواری کرده که به زودی آزادی زندانیان به اتمام برسد و زمینه را برای آغاز مذاکرات بین الافغانی فراهم شود.

وزیر خارجه پاکستان افزوده است که همه طرفها برای کاهش خشونت تلاش کنند و اجازه ندهند و نیز جلو تخریب‌کنندگان روند گفتگوهای بین‌الافغانی گرفته شود.

وزارت خارجه پاکستان تاکید کرده که در این دیدار محمدصادق نماینده خاص پاکستان در امور افغانستان نیز حضور داشته است.

از سوی هم سفارت امریکا در پاکستان که خلیلزاد در دیدار با مقام‌های پاکستانی از تلاش‌های اسلام‌آباد در پیشبرد این روند قدردانی کرده گفته است که حکومت افغانستان و طالبان برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نزدیک شده اند.

اقای خلیلزاد به تاریخ 8 سرطان دور تازه از سفرهایش برای صلخ افغانستان به قطر، اوزبیکستان و پاکستان را آغاز کرده بود و پیش از این با مقامات اوزبیکستان در تاشکند دیدار کرده بود.

گفتگوهای صلح افغانستان
این خلیلزاد با مقام های پاکستانی در حالی صورت گرفته که رییس جمهور غنی شب گذشته در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان گفت برای آوردند صلح مردم افغانستان اجماع دارند، اما بالای قیمت آن اجماع وجود ندارد.

آقای غنی افزود که روند رهایی زندانیان تا یک شنبه هفته آینده پایان می‌یاید و در عین‌حال تمام زندانیان حکومت که در بند طالبان قرار دارند باید واضح شود که کجا هستند و در چه شرایطی زندگی می‌کنند.

آقای غنی تاکید کرد: «رهایی زندانیان یک جانبه بوده نمی تواند. تا بندیان ما آزاد نشود آزاد نمی‌کنیم.»

رییس جمهور با بیان اینکه احتمال قوی وجود دارد اولین نشست بین الافغانی در قطر برگزار شود، گفت طریقه این است که تمام مذاکرات در یک کشور صورت نگیرد.

قرار است حکومت افغانستان هفتۀ آینده با کشورهای منطقه دربارۀ صلح گفتگو کند.

آقای غنی خاطر نشان کرد: «هفتۀ آینده یک بحث با 18 کشور همجوار و دور صورت خواهد گرفت. و سپس بحث‌هایی با جامعه جهانی خواهیم داشت. چون مذاکرات صلح دو بخش دارد. یکی مذاکراتی است که گرد میز صورت می‌گیرد و دیگر مذاکراتی که فراتر از میز است.»

  پربازدید ترین