• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکایی ها هیولا را بر می گردانند؟

آمریکایی ها هیولا را بر می گردانند؟

تحرکات داعش در سطح منطقه بویژه در عراق و سوریه و حتی افغانستان، بعد از گذشت سه سال، طی هفته های اخیر به طرز عجیب و بی سابقه ای افزایش یافته است و این درست همزمان شده با فشارها و حاشیه سازی های جنگ سالاران آمریکایی علیه نیروهای مقاومت در منطقه که طی یک دهه گذشته بار اصلی مبارزه با گروه های تروریستی در میدان نبرد را بر دوش کشیده‌اند.

گروه تروریستی داعش بعد از آنکه در تابستان 2017 در موصل آخرین سنگرهایش را از دست داد، از منظر نظامی فروپاشید و در اوایل پاییز همان سال سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده جنگ علیه تروریسم، پایان جنگ نظامی با داعش را اعلام کرد.

این گروه تروریستی که سازمان و تشکیلات سلسله مراتبی اش و نیز جغرافیایی که در اختیار داشت، فرو ریخته و از هم پاشیده شده بود، تا پایان سال 2019 توان حرکتی خود را از دست داده بود  اما به دنبال یک سلسله حاشیه سازی های رژیم صهیونیستی و آمریکا، باردیگر از میان خاکستر جنگ در شمال و غرب عراق و نیز مناطق شرقی و مرکزی سوریه سر برآورد.

حملات اخیر این گروه تکفیری- تروریستی که به صورت ایذایی در نقاط مختلف عراق و سوریه طراحی و اجرا شده است، پس از آن بود که ابتدا رژیم صهیونیستی با حمله به مقرها و پایگاه های گروه های مقاومت در سوریه و مرزهای عراق و سپس بهانه جویی و فشارهای آمریکا بر نیروهای الحشدالشعبی، تلاش کردند، گروه های مقاومت را سرگرم و تضعیف و در نهایت از صحنه منطقه دور کنند.

بعد از تکرار  حملات جنگنده های صهیونیستی به مواضع نیروهای مقاومت در سوریه و در مناطق مرزی، آمریکایی ها حمله به یک پایگاه خود در عراق (K1) را بهانه برای حملات سنگین تر به کتائب حزب الله قرار دادند.

این ماجرا از چند منظر حائز اهمیت بود و می توان دریافت که پشت آن یک سناریو وجود داشت؛ اول اینکه ، پایگاهی که با موشک مورد حمله قرار گرفت، یکی از محل های استقرار نیروهای آمریکایی بود، در این حمله یک تن از نیروهای شرکت های پیمانکار آمریکایی کشته شد؛ حمله موشکی صورت گرفته، تنها چند روز بعد از حمله به پایگاه کتائب حزب الله در مرزهای سوریه رخ داده بود.

پس از حمله به پایگاه کی وان در کرکوک، آمریکایی ها فرصت هرگونه تحقیقات در خصوص این حمله را از عراقی ها سلب کردند و اجازه ندادند که مشخص شود عامل این حمله موشکی کدام طرف بوده است؟!

الحشدالشعبی و همچنین کتائب حزب الله صریحا اتهام های وارده درباره حمله به کی وان را رد کردند و حتی هادی العامری از فرماندهان ارشد الحشدالشعبی رسما خواستار تحقیقات مستقل در باره این حادثه شد، اما آمریکایی ها با حملات غافلگیرانه چند مقر الحشدالشعبی را در داخل عراق هدف قرار دادند و ده ها تن را به شهادت رساندند تا عملا هرگونه طرحی برای بررسی و تحقیق در خصوص حادثه و عوامل آن از دستور کار خارج شود.  

اما چرا آمریکایی ها بر روی کتائب حزب الله تمرکز کردند؟ این گروه مقاومت که در تشکیلات الحشدالشعبی سازمان دهی شده، از موثرترین نیروهایی است که طی سال های اخیر با گروه های تروریستی در جنگ بسر برده است و از نیروهای زبده ای تشکیل شده که متخصص جنگ های شهری هستند و شهرت آنان تا آنجا بود که گروه تروریستی داعش همواره از مقابل این نیروها می گریخت.

بنابراین اگر قرار بوده باشد که طرح پارلمان عراق در خصوص اخراج نظامیان آمریکایی هوا شود، باید داعش دوباره برمی گشت تا بهانه جنگ علیه داعش همچنان در دست آمریکایی ها باشد و همزمان باید یکی از مهمترین یگان های رزمی از جلوی پای این گروه برداشته می شد.

مروری بر گزارش های رسانه ای در آن برش زمانی نشان می دهد، تا هنگامی که کارشکنی های آمریکا و تل آویو در اواسط پاییز 98 اوج نگرفته بود، الحشدالشعبی و ازجمله کتائب حزب الله در مناطق مرزی عراق و سوریه ، تمامی تحرکات داعش و دیگر گروه های تروریستی را مهار کرده بودند و تحت نظر داشتند و این مناطق رفته رفته داشت به وضعیت عادی بر می گشت.

فشارها به گروه الحشدالشعبی و ازجمله کتائب حزب الله با تحریکات پیاپی صهیونیست ها و آمریکایی ها در آبان و آذر سال گذشته اوج گرفت تا به عملیات تروریستی آمریکایی ها در بغداد و ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس فرماندهان اصلی جنگ با داعش و سایر گروه های تروریستی رسید.

شاید آمریکایی ها تصور می کردند که با ترور فرماندهان اصلی جنگ علیه تروریسم، کتائب حزب الله و سایر گروه های موثر در الحشدالشعبی و نیز دیگر گروه های مقاومت در منطقه را تضعیف خواهند کرد.

اما اتفاقی که افتاد خلاف پیش بینی های آمریکا بود، چرا که پارلمان عراق در اولین واکنش با مصوبه ای دولت عراق را مکلف کرد که زمینه های اخراج هرچه سریعتر نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را فراهم کند.

به این ترتیب، دور تازه ای از تحریکات آمریکا علیه الحشد الشعبی آغاز شد و آنها تلاش کردند با فشار به دولت نوپای الکاظمی، وی را وارد این بازی کنند، بطوری که پروژه حمله به یک مقر کتائب حزب الله در منطقه الدوره در جنوب بغداد در هفته های اخیر را رقم زدند.

تحریکات آمریکایی ها علیه نیروهای مقاومت آنقدر آشکارا، سنگین و تحقیر آمیز برای عراقی ها بود که با یک مانور قدرت نیروهای الحشد و با حمایت های مردمی، دولت عراق مجبور شد دستگیر شدگان را در کمتر از چند ساعت آزاد کند.

اکنون کارشناسان و ناظران منطقه باور دارند که این تحرکات و تحریکات آمریکایی ها در عراق و نیز در سوریه، به سان موانعی بر سر راه مقابله با تروریسم است و آنان با این تحرکات خود سعی دارند نیروهای مقاومت در خط مقدم و فرماندهان آنان را سرگرم کنند.

آمریکایی ها نه فقط برسر کی وان بهانه تراشی کردند و حاضر به انجام تحقیقات نشدند که این روال را ادامه دادند تا با اهرم های فشار، دولت عراق و پارلمان این کشور را از موضوع اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق منصرف کنند و در این مسیر از بکارگیری اهرم داعش هم ابا نکردند.

آمریکایی ها خالق و موسس خطرناک ترین گروه های تروریستی در منطقه هستند، بطوری که به اذعان هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین و دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا ، داعش ساخته و پرداخته سیا و وزارت خارجه آمریکاست و حامیان منطقه ای آنان مانند عربستان و امارات هم آن را تامین مالی و تسلیحاتی کرده اند.

اکنون در حالی که هیولا در حال بیدار شدن است، این سوال مطرح می باشد که آیا آمریکا قصد دارد باردیگر از قبل داعش امتیازات جدیدی از دولت عراق بگیرد؟  برای گرفتن پاسخ این سوال باید منتظر سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن بمانیم که قرار است تا یک ماه آینده انجام شود.

  پربازدید ترین