• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ترامپ از کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داد

ترامپ از کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داد

 رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای گفته خیلی زود تعداد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان را به 4هزار تن کاهش خواهد داد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با وبگاه خبری «آکسیوس» از کاهش تعداد نیرو‌های آمریکایی در خاک افغانستان خبر داده است.

به نوشته خبر‌گزاری اسپوتنیک، ترامپ در این مصاحبه که روز دوشنبه پخش شد، گفت آمریکا تعداد نیرو‌های نظامی خود در افغانستان را به حدود چهار هزار نفر کاهش خواهد داد.

وی در ادامه افزود: «ما در مدت کوتاهی [تعداد سربازان] را به هشت هزار نفر کاهش می‌دهیم، بعد به چهار هزار نفر خواهیم رسید. ما در حال مذاکره [در این باره] هستیم».

ترامپ با وجود ارائه این جزئیات، زمان دقیقی برای این تصمیم اعلام نکرد، اما گفت این اتفاق خیلی زود رخ خواهد داد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در پاسخ به این سؤال که چه تعداد سر‌باز آمریکایی در ماه نوامبر و در روز انتخابات در افغانستان خواهند ماند گفت: «این تعداد چیزی بین چهار تا پنج هزار نفر خواهد بود».

اظهارات ترامپ در حالی مطرح شده که هفته گذشته «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود انتظار ترامپ این است که تمام نیروهای باقی مانده آمریکایی در افغانستان تا ماه مه 2021 از کشور خارج شوند.

براساس توافق صلح میان آمریکا و طالبان که بیست و نهم فوریه امسال در دوحه قطر به امضای دو طرف رسید، دولت ترامپ ملزم است نیرو‌های نظامی کشور خود را به طور تدریجی از خاک افغانستان خارج کند.

دولت نیز بدون اینکه نقشی در امضای این توافق داشته باشد، ‌متعهد به آزادی پنج هزار زندانی طالبان برای آغاز مذاکره بین الافغانی شده است.

آمریکا رسماً ماموریت جنگی خود در افغانستان را در اواخر سال 2014 مختومه اعلام کرد، اما بر اساس گزارش نیویورک تایمز حدود 8 هزار و 600 سرباز آمریکایی در افغانستان همچنان باقی مانده‌اند.

  پربازدید ترین