• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سید حسن نصرالله: فعالان شبکه های مجازی صفحاتشان را به منبر حسینی تبدیل کنند

سید حسن نصرالله: فعالان شبکه های مجازی صفحاتشان را به منبر حسینی تبدیل کنند

 دبیر کل جنبش حزب‌‌الله لبنان در سخنرانی خود درباره چگونگی احیای مراسم دهه محرم، بر لزوم برگزاری این مراسم از طریق شبکه‌های مجازی تأکید کرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان، شامگاه امروز (دوشنبه)، درباره احیای مراسم عاشورا سخنرانی کرد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در آغاز سخنان خود گفت که ایام محرم برای ما مسئولیت‌ها و وظایفی به همراه دارد و دوست‌داران اهل بیت (علیهم السلام) در تمام نقاط جهان به اشکال مختلف به احیای عاشورا می‌پردازند.

سید حسن نصرالله در ادامه سخنانش گفت که شیعیان برای دانستن ضوابط و شکل احیای مراسم عاشورا ابتدا به ائمه رجوع می‌کردند و سپس به علما وفقها. تمام مراجع تقلید بر لزوم توجه و پایبندی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی تأکید کرده‌اند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود که امروز در هر منطقه‌ای شرایط خاصی در ارتباط با شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است و این مسئله باعث شده سازوکار احیای مراسم عاشورا متناسب با آن شرایط مشخص شود.

بحث و تبادل نظر درباره چگونگی احیای مراسم دهه محرم
سید حسن نصرالله با اشاره اینکه معمولا جنبش حزب‌الله و «امل» بیشترین تعداد عزاداران  دهه محرم در لبنان را دارند، گفت از یک ماه و نیم پیش حزب‌الله و جنبش امل در حال بررسی چگونگی احیای مراسم عاشورا هستند.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «ما دو فرضیه داشتیم: اول اینکه انتشار کرونا محدود خواهد بود که در نتیجه، اتخاذ اقدامات لازم برای احیای عاشورا به صورت طبیعی خواهد بود».

سید حسن نصرالله افزود: «در فرضیه دوم: گسترده بودن شیوع همه‌گیری [کرونا] را بررسی کردیم که در این صورت، برگزاری مراسم عزاداری دشوار می‌شد».

تأکید بر لزوم احیای مراسم دهه محرم از طریق شبکه‌های مجازی
دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه در مراسم عاشورا شهرها و روستاها سیاه‌پوش می‌شوند، گفت: «رسانه‌ها می‌توانند روش پخش مراسم عاشورا را توسعه دهند. می‌توان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد بدین صورت که هر فرد از این شبکه‌ها برای یادآوری احیای روز عاشورا استفاده کند و هر حسابی در این شبکه‌ها به منبری حسینی تبدیل شود».

سید حسن نصرالله در ادامه از مردم خواست که از تمام شبکه‌های اجتماعی برای احیای دهه محرم استفاده کنند و از خصومت و فتنه و... در این ایام پرهیز شود.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه به شکوه و عظمت مراسم‌های سال گذشته در لبنان اشاره کرد و گفت که حزب‌الله و جنبش امل برای به نتیجه رسیدن درباره چگونگی احیای مراسم دهه محرم بسیار گفت‌و‌گو کردند. سید حسن نصرالله ادامه داد: «امور به سوی امکان برگزاری مراسم عاشورا پیش می‌رفت. تصمیم گرفتیم تا پیش از محرم منتظر بمانیم تا ببینیم اوضاع سلامت در کشور به کجا می‌رسد».

آمار بالای مبتلایان به کرونا در لبنان
سید حسن نصرالله افزود: «پیش از صدور بیانیه مشترک درباره احیای مراسم عاشورا اقدام به ارزیابی مشترک اوضاع کردیم و نتایج نشان داد که وضعیت کرونا از کنترل خارج شده است و تعداد مبتلایان افزایش یافته است. واقعیت این است که کرونا در لبنان از کنترل خارج شده است و بیمارستان‌ها دیگر قادر به پذیرش مبتلایان نیستند. تجهیزات پزشکی و دارو کم است و مردم به پروتکل‌ها پایبند نبودند».

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت که راه حل،‌ پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی است. او همچنین اشاره کرد که در برخی کشورهای پیشرفته نیز فاصله اجتماعی رعایت نشد و آنها نیز اکنون از این مشکلات رنج می‌برند.

مسئولیت شرعی برپایی تجمعات در دهه محرم
سید حسن نصرالله در ادامه گفت که دست‌کم گرفتن شیوع ویروس کرونا مانند مانند قتل شبه عمد است و از نظر دینی از گناهان بزرگ به شمار می‌رود، دبیرکل حزب‌الله افزود: «کسی که می‌خواهد مراسم عزاداری را در منطقه‌ای برگزار کند که در آن، ویروس کرونا منتشر شده است بایستی مسئولیت شرعی آن را نیز متحمل شود».

سید حسن نصرالله در ادامه گفت که در جلسات برگزار شده توافق شد که کنترل امور در مراسم عزاداری بسیار دشوار است و نمی‌توان آن را تضمین کرد از این رو بر لزوم عدم برگزاری مراسم عزاداری به صورت تجمعات تأکید شد.

دبیرکل حزب‌‌الله لبنان همچنین گفت: «مراسم‌هایی که در آن تجمع صورت می‌گیرد، برگزار نخواهیم کرد بلکه مجالس را در زمانی مشخص برگزار می‌کنیم و آن را از طریق برخی رسانه‌ها پخش می‌کنیم. از مردم می‌خواهم که به مجالس عزاداری که از طریق رسانه پخش می‌شود، به طور کامل اهتمام داشته باشند».

سید حسن نصرالله افزود: «می‌توان مجالس عزاداری را در میان خانواده برگزار کرد. ما با این کار تنها از شیعان محافظت نمی‌کنیم بلکه از لبنان محافظت می‌کنیم زیرا اگر تجمع‌ برپا شود، کرونا [در کشور] منتشر می‌شود و در نتیجه ما با این کار به مردم لبنان آسیب می‌رسانیم».

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه از مردم خواست که اگر کسی نظر دیگری در این خصوص دارد آن را ارائه کند؛ اما این موضوع نباید به یک کشمکش تبدیل شود.

توزیع نذورات در ماه محرم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی
سید حسن نصرالله همچنین با اشاره به نذورات در ماه محرم و مبارک خواندن این عادت، تأکید کرد که با توجه به شیوع ویروس کرونا، نبایستی تجمع‌های بزرگی در این خصوص شکل بگیرد.

او افزود: «درست‌ترین شیوه، امسال،‌ آن است که غذا‌ها بدون شکل‌گیری تجمعات آماده شود و با رعایت ‌پروتکل‌های بهداشتی در خانه‌ها توزیع شود».

دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر اینکه امسال راهپیمایی برای عاشورا برگزار نخواهد شد، از مردم خواست که به شیوه‌نامه‌های بهداشتی پایبند باشند و آنگونه که گفته شد به احیای دهه محرم بپردازند.

سید حسن نصرالله در پایان سخنانش گفت: «إن شاء الله در اولین روز محرم درباره این مناسبت صحبت خواهیم کرد».

  پربازدید ترین