• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

علی اف: ارمنستان سند تسلیم شدن در قره باغ را امضا کرد

 علی اف: ارمنستان سند تسلیم شدن در قره باغ را امضا کرد

رئیس‌جمهور آذربایجان در اولین سخنرانی بعد از امضای توافق اتمام جنگ در منطقه قره‌باغ، گفت باکو توانست ارتش ارمنستان را شکست دهد و تا کنون 300 منطقه را از اشغال آزاد کند.

«الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان امروز (سه‌شنبه) طی سخنرانی درباره توافق جدید با ارمنستان برای پایان دادن به درگیری‌های منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ»، گفت دولت ایروان سند تسلیم خود را امضا کرده است.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، علی‌اف در این باره توضیح داد: «ما با روسیه و ارمنستان توافقی را امضا کردیم تا به نبرد در منطقه قره‌باغ پایان دهیم... ارمنستان سند تسلیم شدن در قره‌باغ را امضا کرد».

وی ادامه داد: «ما ارتش ارمنستان را شکست دادیم و از روز 27 سپتامبر [تا کنون] 300 منطقه را آزاد کردیم. بر اساس این توافق، منطقه آغ‌دام تا تاریخ 20 نوامبر به آذربایجان تحویل داده خواهد شد».

بر این اساس، رئیس‌جمهوری آذربایجان افزود: «یک یگان حافظ صلح روسی متشکل از 1960 سرباز، خودروهای نظامی و تجهیزات در خط تماس منطقه قره‌باغ مستقر خواهند شد. زمان حضور صلح‌بانان روسی 5 سال خواهد بود که شش ماه بعد از انقضای اولین دوره، به صورت خودکار برای مدت زمان مشابه تمدید خواهد شد».

علی‌اف درباره دیگر مفاد این قرارداد اظهار داشت: «مرکز نظارت بر آتش‌بس تأسیس خواهد شد تا بر پایبندی طرف‌ها به توافق اتمام جنگ نظارت کند. ارمنستان تا تاریخ 15 نوامبر شهرستان کلبجر و تا تاریخ 1 دسامبر شهر لاچین را تحویل می‌دهد».

به نوشته توئیتر الجزیره، وی در ادامه این سخنرانی گفت: «جمهوری آذربایجان حرکت ایمن وسایل نقلیه و کالاها برای شهروندان در دو سوی گذرگاه لاچین را تضمین می‌کند. این توافق، مقدمات بازگشت آوارگان به منطقه قره‌باغ و حومه آن را ذیل نظارت کمیسیاریای عالی پناهندگان در سازمان ملل فراهم می‌کند».

رئیس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه توافق اتمام جنگ شامل تبادل اجساد نظامیان، اسرای جنگی و گروگان‌های بازداشتی دو طرف می‌شود، تصریح کرد: «این توافق یعنی، تسلیم شدن نظامی ارمنستان و اینکه نخست‌وزیر آنها توافق را نه از روی میل و اراده خود بلکه از روی اجبار و زیر فشار آهنین ما امضا کرد.».

بامداد امروز بود که «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد توافقنامه‌ای را با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کرده است. بعد از آن بود که رسانه های ارمنستان از شکل‌گیری تظاهرات در برابر ساختمان نخست وزیری این کشور خبر دادند. معترضان ضمن مخالفت با توافق آتش‌بس، خواستار استعفای پاشینیان از نخست وزیری شدند.

امروز همچنین وزارت دفاع ارمنستان با بیان اینکه جنگ در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی»‌ به پایان رسیده، بر لزوم تقویت بیش از پیش ارتش و نیروهای نظامی این کشور تاکید کرد.

  پربازدید ترین