• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان در تلاش ساخت بازارچه مرزی در امتداد خط دیورند

پاکستان در تلاش ساخت بازارچه مرزی در امتداد خط دیورند

قرار است در راستای تقویت اقتصاد محلی 12 بازارچه مرزی در امتداد خط دیورند میان افغانستان و پاکستان در منطقه کورم اجنسی ایجاد شود.

سفارت پاکستان در یک خبرنامه گفته است که برایتقویت اقتصاد محلی، قرار است که نخستین بازارچه مرزی با افغانستان تا حدود دو ماه دیگر در منطقه "کورم اجنسی" ساخته شوند.

فدراسیون اتاق های افغانستان با درنظرداشت چالش های کنونی در گذرگاه ها میان کشور، ایجادبازارچه های مشترک را زمینه ساز افزایش دادوستد غیر رسمی میان دو کشور میدانند.

این خبرنامه افزود: برای حمایت ازباشندگان مرزی ، بهبود اقتصاد محلی وجلوگیری ازقاچاق کالاها درمرزها قراراست که دوازده بازارچه بزرگ درمرزهای مشترک افغانستان وپاکستان ایجاد شوند.
دراین خبرنامه آمده که طرح ایجاد این بازارچه ها با انواع کالاهای که دربازارچه های مشترک خرید وفروش خواهند شد، با حکومت افغانستان شریک شده است.

سخی احمد پیمان معاون فدراسیون اتاق های افغانستان نیز گفت: نتیجه بازارچه های مشترک را ما در مرزهای ایران و افغانستان، مرزهای غربی خود دیدیم که چه نتیجه یی را به بار آورد تکرار آن با مرزهای پاکستان، بازارچه های مشترک، است که فکر می کنیم که دوباره بعضی از سکتورهای ما متضرر خواهد شد.

این درحالیست که بخش خصوصی وجود بازارچه های مرزی با ایران را سبب رکود بخشی ازکارخانه های تولیدی درهرات میداند ومیگوید که اگر این روند درمرز با پاکستان نیز رویدست گرفته شود این کار گذشته ازصدمه زدن به تولیدات داخلی درشرق کشور، زمینه ها را برای افزایش قاچاق فراهم خواهند ساخت .

سید زمان هاشمی رییس هیئت عامل اتاق تجارت وسرمایه گذاری نیز اظهار داشت: این یک ضربه بسیار کلان به سکتور خصوصی افغانستان و به رشد صنعت در حال رشد افغانستان است.

اما وزارت صنعت وتجارت عنوان کرد: تا کنون دراین باره جزئیات با این وزارت شریک نشده اند.

فواد احمدی سخنگوی وزارت صنعت وتجارت گفت: هنوز به صورت رسمی با وزارت صنعت و تجارت که قرار است جمهوری اسلامی پاکستان بازارچه های مشترک مرزی را با افغانستان ایجاد کند،جزئیاتی نرسیده است.

براساس آمارهای داده شده ازسوی فدراسیون اتاق های افغانستان با درنظرداشت مشکلات اخیر بازرگانی با پاکستان وایران سالانه به اندازه حجم بازرگانی رسمی بازرگانی  غیر رسمی با این کشورها تخمین شده وایجاد بازارچه های مرزی با نبود مدیریت ونظارت درست ازآنها، روند قاچاق کالاها را تشدید خواهند کرد.

  پربازدید ترین