• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اطلاعیه نیروی انتظامی ایران در پی انتشار فیلم اهانت به مهاجرین افغانستانی در فضای مجازی

اطلاعیه نیروی انتظامی ایران در پی انتشار فیلم اهانت به مهاجرین افغانستانی در فضای مجازی

در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی که در آن تعدادی به دست چند نفر مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرند و منتسب به مهاجرین افغانستانی در ایران شده و همچنین بیانیه وزارت خارجه افغانستان در این مورد، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرده که این فیلم در این کشور اتفاق نیافتاده و چنین برخوردی با مهاجرین را قویا تکذیب کرده است.

وزارت امور خارجه افغانستان امروز پنج‌شنبه(13 قوس/آذر) با صدور یک اعلامیه نسبت به یک کلیپ ویدئویی مجهول‌الهویت، که آن را به مهاجرین افغانستانی در ایران نسبت داده، واکنش نشان داده و خواستار بررسی آن از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران شده است.

کلیپی که وزارت امورخارجه افغانستان در مورد آن علیه ایران واکنش نشان داده، جریان لت‌وکوب تعدادی را در یک اتاق نشان می‌دهد. در این کلیپ هویت این افراد و نیروهای نظامی، محل و موقعیت رویداد و همچنین زمان آن مشخص نیست، اما کسی که این کلیپ را در فیس‌بوک منتشر کرده، در زیر آن نوشته است: "ویدیو منتشر شده از لت کوب افغان‌ها در شهر شیراز کشورایران توسط پولیس آن کشور جگر انسان را خون میسازد".

این کلیپ در ابتدا توسط شخصی به نام نجیب‌الله احدی، در فیس‌بوک منتشر شده و سپس توسط حبیب‌الرحمن، فرزند "گلبدین حکمتیار"، رهبر حزب اسلامی باز نشر شده است. اما در کامنت‌هایی که زیر این ویدئو عنوان شده، تأکید گردیده که این کلیپ مربوط به مهاجرین افغانستانی در ایران نبوده، بلکه مربوط به جنگ‌های سوریه و عراق است. این کاربران از سوءاستفاده منتشرکننده این کلیپ از احساسات مردم انتقاد کرده‌اند.

کاربری در این مورد نوشته است: "یکروز پخش میکند میگه سربازی پاکستان است، یکروز از ایران، یکروز از تورکیه است، این مال 10سال پیش است". دیگری نوشته است: "دروغ گو نشوم فکر کنم اسیران در سوریه است همرای هیچ اسیر باید این قسم رویه نشود"، یا دیگری: "چرا دروغ پست می‌گذاری، بخدا خجالت داره با احساسات مردم بازی می کنید این ویدئو برای چند سال پیش در سوریه است".

با این وجود، وزارت امورخارجه کشور به انتشار این کلیپ واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است: "وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان ویدیویی را مبنی بر آزار و اذیت عده‌ای از شهروندان افغان که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است، دریافت نموده و در مورد صحت و سقم آن تحقیقات خویش را آغاز کرده است. در پیوند به این موضوع، وزارت امور خارجه به سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران و جنرال قونسلگری‌های کشور مقیم جمهوری اسلامی ایران وظیفه سپرده است تا تحقیقات‌شان را به‌شکل همه‌جانبه آغاز و در مورد به وزارت امور خارجه  در اسرع وقت گزارش دهند. رویه نادرست با شهروندان افغانستان در هیچ کشوری از جهان برای ما قابل قبول نبوده و برای رسیده‌گی به موضوعات مرتبط به شهروندان مقیم خارج، وزارت امور خارجه از هیچ نوع تلاش و اقدام به‌موقع دریغ  نخواهد کرد".

اما به دنبال این بیانیه، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قویا این فیلم منتسب به مهاجرین در ایران را تکذیب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری پولیس ایران؛ در این اطلاعیه آمده است: "انتشار تصاویری از اهانت به براداران افغانستانی در فضای مجازی باعث آزردگی خاطر همه هموطنان ایرانی شد و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود دانست رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دهد".

در ادامه این اطلاعیه تأکید شده است: "بررسی های فنی حاکی از آن است که فیلم منتشر شده در فضای مجازی در کشور ایران اتفاق نیفتاده و نیروی انتظامی قویا این موضوع را که در ایران اسلامی چنین رفتاری با برادران مسلمان افغانستانی رخ داده باشد، تکذیب می کند".

نیروی انتظامی ایران تصریح کرده است: "افغانستان و ایران دو کشور دوست و همسایه و دارای فرهنگ مشترک با قدمت تاریخی در اتحاد و همکاری هستند و جمهوری اسلامی ایران همواره با وجود مشکلات و تحریم های پیاپی و ظالمانه، از کشور برادر، افغاستان حمایت کرده و می کند. طی چند دهه اخیر مردم افغانستان به واسطه مشکلات عدیده، وارد کشور ما شده و جمهوری اسلامی ایران همواره با آغوش باز،  میزبان برادران و خواهران خود بوده است."

اما به گفته این نهاد، "دشمنان که گویی از این همدلی و تعامل انسانی میان دو کشور رضایت ندارند، هرازگاهی شیطنت کرده و تمام توان شان را به کار می بندند تا دو ملت را نسبت به هم بی اعتماد کنند، اما مردم دو کشور ایران و افغانستان همواره در کنار هم و پشتیبان یکدیگر خواهند بود و ایجاد این نوع تنش ها در روابط و مناسبات خوب دو کشور خللی وارد نخواهد کرد".

نیروی انتظامی ایران در پایان با هشدار به افرادی که اقدام به انتشار این‌گونه فیلم‌های کذب در فضای مجازی می‌نمایند، تأکید می کند ضمن شناسایی آن‌ها، براساس قانون با این‌گونه افراد برخورد خواهد کرد.

  پربازدید ترین