• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روحانی: راه آهن خواف-هرات پیوند ایران و افغانستان را مستحکم تر می کند

روحانی: راه آهن خواف-هرات پیوند ایران و افغانستان را مستحکم تر می کند

رییس جمهور ایران در مراسم بهره برداری راه آهن خواف – هرات با حضور رییس جمهور غنی گفت: دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را حفظ کرده اند و امروز راه آهن خواف- هرات این پیوند را مستحکم تر می کند.

رییس جمهور ایران در مراسم بهره برداری راه آهن خواف – هرات با حضور رییس جمهور غنی گفت: دو ملت ایران و افغانستان در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را حفظ کرده اند و امروز راه آهن خواف- هرات این پیوند را مستحکم تر می کند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مراسم افتتاح خط آهن هرات-خواف گفت که جمهوری اسلامی ایران و شرکت های ایرانی آمادگی دارند که راه آهن روزنک در افغانستان را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم هرات به مزار شریف متصل شود و این راه آهن در منطقه بتواند به اقتصاد کل منطقه کمک کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران و محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان امروز (پنجشنبه، 20 قوس) در یک مراسم به صورت آنلاین، خط آهن هرات-خواف را افتتاح کردند.

در مراسم افتتاح این راه آهن؛ رئیس جمهور ایران گفت که ایران و افغانستان دو ملت از یک ریشه، از یک تاریخ، از یک فرهنگ و از یک منطقه هستند و در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

روحانی بیان کرد که ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات و امنیت و توسعه هر دو کشور است. توسعه افغانستان توسعه ما و امنیت آن امنیت ما است همچنین ثبات در افغانستان، ثبات در ایران و همه منطقه است.

وی افزود: همبستگی موجب رونق بیشتر زندگی مردم سخت کوش و زجر دیده افغانستان می شود. ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم.

رئیس جمهور ایران یادآور شد: میزبانی ایران برای همسایه گرامی و دوست چون افغانستان، میزبانی که توام با آموزش رایگان برای فرزندان ملت افغانستان که بیش از 400 هزار نفر هستند که امروز دانش آموزان افغان در کلاس های ما درس می خوانند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می کنند و در ماجرای کرونا به همان نسبت که به مردم ایران خدمت دادیم بدون هیچ فاصله و امتیازی به مردم افغانستان هم خدمت دادیم.

وی با بیان این که امیدواریم در آینده نزدیک راه آهن روزنک به هرات متصل شود، ادامه داد: در همین جا به آقای غنی رییس جمهوری افغانستان اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران و شرکت های ایرانی آمادگی دارند که راه آهن روزنک در افغانستان را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم هرات به مزار شریف متصل شود و این راه آهن در منطقه بتواند به اقتصاد کل منطقه کمک کند.

روحانی اضافه کرد که با این اتصال مردم افغانستان می توانند میلیون ها تن کالاها را از طریق ریل جابجا کنند و صدها هزار مسافر می توانند از این ریل استفاده کنند و با اجرا و افتتاح بخش چهارم، مردم هرات می توانند به آرزوی دیرین خود برای زیارت مشهدالرضا و بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع) برسند.

محمد اسلامی، وزیر راه ایران گفته که طول خط آهن خواف-هرات 225 کیلومتر است که ایران 140 کیلومتر آن را با صرف دو هزار میلیارد تومان تکمیل کرده و باقی آن هم به عهده افغانستان بوده است.

آقای اسلامی گفته که این خط آهن ظرفیت سالانه انتقال 6 میلیون تُن کالاهای تجاری و همچنین یک میلیون مسافر را دارد.

خط_آهن خواف هرات در چهار قطعه تعریف شده است. دو قطعه این خط آهن در داخل ایران و دو قطعه در داخل افغانستان است. دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است. هم اکنون 140 کیلومتر از مسیر خط آهن هرات – خواف ریل گذاری شده و قرار است که حکومت افغانستان 85 کیلومتر دیگر از این مسیر را بسازد.

  پربازدید ترین