• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مخالفت عمران خان با تن دادن به خواسته های بن سلمان

مخالفت عمران خان با تن دادن به خواسته های بن سلمان

حرف های زیادی درباره علل بحران موجود بین پاکستان و عربستان گفته شده، بحرانی که درپی درخواست عربستان از پاکستان برای بازپس دادن قرض 3 میلیارد دالری آغاز شد.

وضعیت اقتصادی سخت عربستان و تغییر دیدگاه سعودی ها درباره منطقه کشمیر به نفع هند جزء این علل است ولی این بحران فقط یک علت اصلی دارد که همان ماهیت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است.

عربستان از چندین دهۀ پیش با دالرهای نفتی استقلال سیاسی برخی از کشورها را خریده است ولی بن سلمان این سیاست را کنار گذاشته است زیرا معتقد است کشورهایی که پول عربستان را دریافت می کنند باید کاملاً تابع ریاض باشند و اتخاذ سیاست های بی طرفانه در برخی مسائل مربوط به عربستان کفایت نمی کند والا از دالرهای نفتی سعودی محروم خواهند شد.

بن سلمان این سیاست (تابعیت کامل از عربستان یا محرومیت از دالرهای نفتی) را در قبال پاکستان در پیش گرفته است که علل این امر می تواند مخالفت اسلام آباد با تبدیل ارتش پاکستان به مزدوران بن سلمان برای جنگیدن با ملت یمن یا مخالفتش با مشارکت در ائتلاف "ناتو عربی ضد ایران" یا مخالفتش با کنفرانس سال 2019 کشورهای اسلامی در مالزی یا عدم حمایتش از عربستان در محاصره قطر باشد.

در همین راستا، بن سلمان خود را به هند نزدیک کرد و از دیدگاه نیودلهی درباره منطقه کشمیر حمایت کرد و برخلاف درخواست پاکستان کنفرانسی را در سازمان همکاری اسلامی برای محکومیت لغو ماده 370 قانون اساسی هند (محرومیت جامو و کشمیر از حق خودمختاری) تشکیل نداد و به جای آن، قراردادی 15 میلیارد دالری را با هند بست و هم اکنون از پاکستانِ گرفتار بحران اقتصادی می خواهد که قرض 3 میلیارد دالری عربستان را پس دهد.

عمران خان نیز که در مسیری غیر از مسیر سلف خود "ضیاء الحق" و "پرویز مشرف" حرکت می کند، به سوی چین رفت تا از پکن قرضی را برای ادای قرض عربستان دریافت کند و با این کار نشان داد که اسلام آباد حاکمیت و استقلال خود را به 3 میلیارد دالر نمی فروشد.

بن سلمان به خوبی پی برد که پاکستان تن به قلدری هایش نمی دهد به همین دلیل خود را به رژیم اشغالگر صهیونیستی نزدیک کرد تا این رژیم را جایگزین پاکستان کند و این در حالیست که پاکستان ارتش عربستان را آموزش می دهد و نیروهایی در داخل عربستان دارد که به حفاظت از امنیت عمومی و حفاظت از شاهزادگان سعودی می پردازند.

  پربازدید ترین