• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مرکز صدور تذکره الکترونیکی برای اتباع افغانستانی در مشهد افتتاح شد

مرکز صدور تذکره الکترونیکی برای اتباع افغانستانی در مشهد افتتاح شد

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در این مراسم گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی ایران و افغانستان طی 40 سال گذشته عدم تثبیت هویت اتباع افغانستانی مقیم ایران بود که به سبب جنگ و پناهندگی نتوانسته بودند اسناد هویتی خود را تثبیت کنند و به تایید مراجع حاکمیتی برسانند.

محمد تقی هاشمی افزود: عدم تثبیت هویت اتباع افغانستانی مانع از ارایه خدمات شایسته و بایسته ایران به مهاجران شده و مشکلات مختلفی را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی به وجود آورده بود.

وی اضافه کرد: پیگیری‌های زیادی برای تثبیت هویت اتباع افغانستانی انجام گرفت و در نهایت طی انعقاد تفاهمنامه بین دولت‌های ایران و افغانستان، تثبیت هویت اتباع افغانستانی در ایران با همکاری مشترک 2 کشور از طریق راه‌اندازی 6 مرکز صدور تذکره الکترونیکی در استان‌های مختلف آغاز شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: یکی از مهمترین مراکز صدور تذکره الکترونیکی برای اتباع افغانستانی امروز در اردوگاه چهارچشمه مشهد فعالیت خود را آغاز می‌کند که تامین محل آن از سوی این اداره کل انجام گرفته و مدیریت امور و ارایه خدمات در آن برعهده کنسولگری افغانستان گذاشته شده است.

هاشمی افزود: پیش بینی می‌شود یک سوم تا یک ششم از سه میلیون نفر مهاجر افغانستانی فاقد اسناد هویتی معتبر مقیم در ایران برای تثبیت هویت به مرکز صدور تذکره الکترونیکی خراسان رضوی مراجعه کنند که از این طریق گام بلندی در مسیر ساماندهی مهاجران قانونی و غیرقانونی در این استان برداشته می‌شود.

وی اضافه کرد: 320 هزار مهاجر افغانستانی مجاز و حدود 10 تا 100 هزار مهاجر افغانستانی غیرمجاز در خراسان رضوی ساکن هستند که با تثبیت هویت آنان می‌توان دایره خدمات رسانی به آنان را گسترده کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد نیز در این نشست گفت: تثبیت هویت اتباع افغانستانی در ایران از طریق مراکز صدور تذکره الکترونیکی در کل ایران 680 هزار نفر ظرفیت دارد که از این تعداد تاکنون اسناد هویتی 80 هزار نفر در این مراکز تثبیت شده است.

جابر انصار افزود: تثبیت هویت اتباع افغانستانی بازگشت آنان به افغانستان را بهبود می‌بخشد و روند حکومتداری الکترونیکی را سرعت می‌دهد.

مونسه حسن زاده، معاون اجتماعی والی هرات نیز در این آیین به نشست 2 روزه مشترک اقتصادی خراسان رضوی و هرات در مشهد اشاره کرد و گفت: این نشست، دستاوردهای بسیار مطلوبی را برای همکاری های مشترک اقتصادی و رفع مشکلات در گذرگاه دوغارون در پی داشت.

  پربازدید ترین