• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هیچ مذهب و کشوری شهید سلیمانی را منحصر به خود نداند/ او دوگانه ستیزی شیعی - سنی را به دوگانه ستیزی استکبار تبدیل کرد

هیچ مذهب و کشوری شهید سلیمانی را منحصر به خود نداند/ او دوگانه ستیزی شیعی - سنی را به دوگانه ستیزی استکبار تبدیل کرد

علمای اهل سنت با بیان اینکه هیچ مذهب، قوم و حتی کشوری شهید سلیمانی را منحصر به خود نداند، چرا که او شهید همه مستضعفان جهان از هر دین، مذهب و قومی است، تأکید میکنند: سردار شهید هم در میدان عمل و هم در میدان سخن، دوگانه‌ستیزی شیعی - سنی را به دوگانه‌ستیزی استکبار تبدیل کرد.

همزمان با فرا رسیدن اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده برجسته جبهه مقاومت و همچنین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نشست "شهید سلیمانی؛ سردار مقاومت، صلح و اتحاد اسلامی" روز چهارشنبه(1 دلو/ بهمن) از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با حضور تعدادی از علما و اندیشمندان اهل سنت در تهران برگزار شد.

 سردار سلیمانی با اهل سنت عراق، سوریه، افغانستان و همه گروهها و مذاهب با محبت رفتار میکرد
مولوی اسحاق مدنی، عالم اهل سنت و نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نشست با اشاره به آیه شریفه "إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا"(سوره مریم/96)، که میفرماید: کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند خداوند محبت آنها را در دل مردم می اندازد، گفت: راز این عشق و محبتی که مردم ایران نسبت به شهید سلیمانی داشته و دارند و در خارج از کشور هم شمار زیادی از مسلمانان و حتی غیرمسلمانانی که به دنبال عدالت هستند، به ایشان عشق می ورزند، در مفهوم این آیه شریفه نهفته است.

 وی در ادامه، بزرگترین عمل صالح شهید سلیمانی را تواضع ایشان برشمرد و با ذکر خاطراتی از ملاقات هایی که با شهید سلیمانی داشت، به بیان رفتار متواضعانه این شهید بزرگوار در دیدارها و نشست های مختلف پرداخت.

 نایب رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دومین عمل صالح شهید سلیمانی را وحدت این شهید عنوان کرد و گفت: شهید سلیمانی به وحدت واقعی بسیار اعتقاد داشت و تنها با حرف به دنبال وحدت نبود. او با اهل سنت عراق، سوریه، افغانستان و همه گروه ها و مذاهب با محبت رفتار می کرد، بدون اینکه بین شیعه و سنی فرقی بگذارد؛ لذا هیچ کس ایشان را به عنوان یک فرد شیعه نمی دید بلکه او را یک انسان منصف مسلمان واقعی می دانستند و مورد احترام همه فرقه های اسلامی بود. در نتیجه موفقیت هایی که کسب کرده بود بر اثر همین اعمال صالح ایشان بود.

سردار سلیمانی دوگانهستیزی شیعی - سنی را به دوگانهستیزی استکبار تبدیل کرد
ماموستا عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران نیز در سخنانی در این نشست اظهار کرد: ما باید خدا را شاکر باشیم که برای ما نظامی خدایی و الهی به نام نظام اسلامی بسیار پیشرو برای همه زمان ها و مکان ها فرستاده است، هرچند که متاسفانه برخی در جهت خاموش کردن این نور الهی تلاش کردند اما موفق نشدند: « یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ». (سوره صف/8)

 وی افزود: چگونه این نظام استعدادهای یک کودک روستایی (شهید سلیمانی) را شکوفا می کند که بسیاری به او لقب مالک اشتر زمان می دهند؟ یعنی اسلام تنها یک مالک اشتر برای علی(ع) تربیت نکرده است، بلکه می تواند مالک اشترهایی را تربیت کند که خواب را از سر آمریکا و صهیونیسم بپراند و در نهایت با آن وضعیت بزدلانه ایشان را ترور کنند.

 این عالم اهل سنت در ادامه تأکید کرد: ما باید تلاش کنیم که هیچ مذهبی، قومیتی و حتی کشوری شهید سلیمانی را منحصر به خود نداند. چرا که شهید سلیمانی شهید همه مستضعفان جهان از هر دین، مذهب و قومیتی است. او به همان اندازه که خود را متعلق به شیعه ایرانی می دانست، به همان اندازه نیز متعلق به سنی ایرانی و سایر کشورهای اسلامی حتی مسیحی، ایزدی و یهودی مستضعف می دانست.

 وی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی مخالف زورگویی های زورگویان و مستکبرانی بود که می خواهند ملت ها را به ذلت بکشانند و استقلال را از دست آنها بگیرند. پذیرش ذلت را نه برای ملت خود بلکه برای هیچ کشوری نمی پذیرفت.

 امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران تأکید کرد: شهید سلیمانی احیاگر بزرگ جمله «هیهات منا الذله» امام حسین(ع) است و این جمله را در برابر ترامپ و ترامپیان احیا کرد. او سردار وسطیت و اعتدال بود و سید شهدای دوران ما است؛ سر داد ولی عزت ایرانی، عزت حسینی و اسلامی را از دست نداد.

 وی افزود: او سردار در هم شکننده طرح صهیونیستی و ننگین معامله قرن ترامپ بود که می خواهند مسجد الاقصی و قدس از دست مسلمانان به طور کامل خارج شود و در اختیار صهیونیسم قرار گیرد.

 ماموستا بابایی در ادامه به دیگر ویژگی های شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: او مرد بحران ها، صبر و بصیرت، مصداق بارز «اعزة علی المؤمنین و اذلة الکافرین» و معمار میدانی مقابله با پروژه استکبار که نمونه بارز آن رژیم صهیونیستی در منطقه است، بود.

 وی با اشاره به تلاش برخی مسلمانان یا غیر مسلمانان برای راه اندازی جنگ مذهبی در جوامع اسلامی گفت: متأسفانه برخی افراد تلاش می کنند که به جای استکبارستیزی و ستیز با غاصبان صهیونیستی جنگ نامقدس مذهبی و قومیتی راه اندازند. اما پروژه حاج قاسم در منطقه، پروژه استکبارستیزی بود. همان پروژه ای که امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی آن را بنیان گذاشت و رهبر انقلاب اسلامی با جدیت پیگیری می کنند.

 وی افزود: سردار شهید هم در میدان عمل و هم در میدان سخن، دوگانه ستیزی شیعی - سنی را به دوگانه ستیزی استکبار تبدیل کرد. امت اسلامی در زمان ما نباید بر سر شیعه و سنی جنگ کند، زیرا جریانی وجود دارد که هویت کلی آنها را نشانه گرفته است.

 این عالم اهل سنت ادامه داد: اگر انقلاب اسلامی را احیای عزت و قدرت مسلمانان بدانیم مهمترین رقیب ما از حیث تمدنی و گفتمانی، غرب است. اما غرب بر سر گفتمان خود نمی ماند. بلکه تجلیات نظامی و امنیتی دارد و با وقاحت تمام، به کشورها حمله می کند و به بهانه های دروغ آنها را اشغال می کند.

 وی به شبهه برخی افراد اشاره کرد و گفت: برخی می گویند چرا به دنبال نظامی گری باشیم، بیاییم فقط در مورد مسائل فرهنگی کار کنیم. اما غافل از اینکه ما نیستیم که این راه را انتخاب کرده ایم بلکه دشمن است که این راه را بر ما تحمیل کرده است.

 رمز اساسی پیروزی های محور مقاومت نگاه به وحدت اسلامی است
حسین اکبری، دبیر مجمع بیداری اسلامی نیز به عنوان آخرین سخنران نشست نشست تخصصی شهید سلیمانی؛ سردار مقاومت، صلح و اتحاد امت اسلامی گفت: حاج قاسم مصداق بارز وحدت عملی است، او فراتر از مباحث نظری و کلامی بود، طبیعتا وقتی ما می‌بینیم که جبهه مقاومت با وجود تحریم های فراوان در مقابل یک دشمن بزرگ قرار گرفته است که آن دشمن، دشمن یک مجموعه اندک و یا یک قوم خاص نیست، بلکه دشمن اسلام و مسلمانان است؛ بنابراین به نقش بی بدیل حاج قاسم در مقابل با این دشمن تا بن دندان مسلح پی می‌بریم.

وی افزود: بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، آمریکا حس می‌کرد که باید بر کل جهان حکومت کند و هیچ مانعی بر سر راه آن وجود ندارد، تنها مانعی که نظریه پردازان به آن گوشزد کردند، این بود که باید نگران تمدن اسلامی باشد؛ بنابراین بعد از اینکه آمریکایی‌ها وارد منطقه شدند، طرح خاورمیانه بزرگ را رقم زدند که به مسلمانان بگویند باید با دین و دینداری خداحافظی کنید، آن‌ها قصد داشتند تمدن اسلامی را از بین ببرند و تنها کسی که در برابر زیاده‌خواهی آمریکایی ها ایستاد و تنها مانع آنها، شهید حاج قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پرچمدار محور مقاومت بود.

معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: غربی‌ها به‌لحاظ امکانات هیچ کمبودی نداشتند و همواره در تلاش بودند تا اسلام را نابود کنند؛ در نهایت محور مقاومت آمریکا را در عراق و منطقه وادار به شکست کرد. در حقیقت باید گفت که اندیشه وحدت اسلامی آمریکا را در عراق شکست داد و باعث شد تا معادلات برهم بخورد؛ آن‌ها می‌خواستند تفرقه را مدیریت کنند و از آن بهره ببرند البته در برخی زمینه ها هم موفق بودند، اما نتوانستند در برابر جبهه سراسر ایمان و اقتدار مقاومت بایستند.

 اکبری گفت: وعده هایی که خداوند متعال در قرآن کریم به آن اشاره کرده بودند، اساس محور مقاومت قرار گرفت؛ امروز مقاومت در مسیر حق ایستاده است و در مقابل باطل می‌جنگد؛ بنابراین رمز اساسی پیروزی های محور مقاومت نگاه به وحدت اسلامی است؛ اگر این محور در برابر داعش ایستادگی نمی‌کرد، اکنون شاهد مصیبت‌های زیادی در جهان اسلام بودیم؛ داعشی ها می‌خواستند نشان دهند که اسلام چیزی جز بمب‌گذاری و تروریسم نیست و به دنبال تفرقه بین شیعیان و اهل سنت بودند، خداوند متعال تهدید آن‌ها را به یک فرصت تبدیل کرد و اکنون جهان اسلام به وحدت و انسجام بیشتری رسیده است.

وی در پایان گفت: اهل‌سنت خاطرات زیادی از حاج قاسم دارند چرا که او همواره در شرایط سخت در کنار مردم بود و با آنها ارتباط داشت، حاج قاسم همه وجودش را برای نجات اسلام و مسلمانان فدا کرد و در نهایت هم به لطف مقاومت و اندیشه های قرآن، رهبر انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(رحمةالله علیه) و مقاومت مردمی، معادلات استکبار را برهم زد.

  پربازدید ترین