• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تیم سیار تذکره الکترونیکی در ایران به زودی تشکیل می شود/ مهاجرین با اصل تذکره اقارب نیازی به حضور تصدیق کننده ندارند

 تیم سیار تذکره الکترونیکی در ایران به زودی تشکیل می شود/ مهاجرین با اصل تذکره اقارب نیازی به حضور تصدیق کننده ندارند

سفیر افغانستان در تهران از ایجاد یک تیم سیار تذکره الکترونیکی در آینده خبر داده که کار خود را از شهر قم شروع کرده و سپس به اصفهان خواهد رفت. از سوی دیگر، رییس پروسه توزیع تذکره الکترونیکی در ایران می گوید، مهاجرینی که اصل تذکره اقارب اصولی خود را در اختیار داشته، و مدارک شناسایی  آن ها در ایران با تذکره اقارب شان مغایرت ندارد، نیازی به آوردن دو تصدیق کننده در روز بایومتریک ندارند.

عبدالغفور لیوال که در جمع تعدادی از فعالان فرهنگی و اجتماعی مهاجرین افغانستانی ولایت اصفهان در مقر سفارت کشور در تهران سخن می گفت، در مورد درخواست مهاجرین در اصفهان برای ایجاد مرکز جدید توزیع تذکره الکترونیکی در این ولایت گفته است: "ایجاد مرکز جدید توزیع تذکره پیچیدگی و مشکلات خودش را دارد. در مرکز گل تپه بعد از شش ماه هنوز مشکلاتی وجود دارد که به احتمال زیاد در هفته آینده ان شاءالله حل می شود. ایجاد مرکز جدید توزیع تذکره نیاز به تجهیزات، زیرساخت ها، نیروی انسانی آموزش دیده و هماهنگی با ارگان های مختلف در ایران و افغانستان دارد. در هفته جاری مرکز بلدالامین شهر کرمان را افتتاح کردیم".

به گزارش کانال اخبر مهاجرین(رنا)، وی افزود که در آینده نزدیک از هر مرکز فعال تذکره الکترونیکی در ایران، دو کارمند گرفته و یک تیم سیار بایومتریک و توزیع تذکره ایجاد می گردد و از شهر قم برای بایومتریک مهاجرین شروع به کار می نماید.

سفیر کشور خاطرنشان کرده که بعد از مدتی این تیم سیار به اصفهان خواهد رفت و تا زمانی که همه مهاجرین اصفهان بایومتریک نشوند، از این ولایت خارج نمی شود.

وی تأکید کرد که سفارت در چند ماه اخیر علاوه بر امورات روزمره، اولویت کاری خود را روی دو موضوع پروسه صلح و پروسه توزیع تذکره الکترونیک به مهاجرین متمرکز نموده است.

لیوال درباره مشکل مسدود شدن کارت های بانکی مهاجرین نیز گفت: در دیدارهایی که با مسولین وزارت خارجه ایران و مدیرکل اتباع وزارت کشور ایران داشتیم، مشکل مسدود شدن کارت های بانکی مهاجرین را مطرح  نمودم و در جلسه ای که نماینده سیستم بانکی نیز حضور داشت، اعلام شد به علت اینکه تعدادی افراد سودجو از حساب های بانکی مهاجرین جهت پولشویی سوءاستفاده می نمایند، بانک مرکزی در حال حاضر در پی یافتن راه‌حل جایگزین هست تا هم مشکل مهاجرین حل شود و هم قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تحقق شفافیت رعایت شود که به محض حل این معضل، اطلاع رسانی خواهد شد.

در ادامه این جلسه، حکمت الله حبیبی، رییس تیم بایومتریک و توزیع تذکره الکترونیکی در ایران گفت: 180 هزار مهاجر ساکن ایران در سایت اداره ملی احصائیه و معلومات ثبت نام کرده اند که 98 هزار نفر آنها تثبیت هویت شده و برای 50 هزار مهاجر تذکره الکترونیک در کابل چاپ شده است.

به گفته وی، اشکالات سایت تذکره الکترونیکی با توجه به امکانات موجود درحال برطرف شدن است و جهت اطلاع رسانی و آگاهی دهی با یک موسسه خارجی صحبت هایی شده و به زودی بروشورهایی چاپ خواهد شد.

حبیبی در قسمت تثبیت هویت نیز گفت که مشکلات مهاجرین مد نظر گرفته شده و با تصمیمات جدید؛ مهاجرینی که اصل تذکره اقارب اصولی شان را دارند و در مدارک شناسایی صادره از ایران و تذکره اقارب شان مغایرتی وجود ندارد، دیگر نیاز به حضور تصدیق کنندگان در روز بایومتریک نمی باشد.

اما به گفته وی، افرادی که مشخصات آنها در تذکره کاغذی و مدارک شناسایی صادره از ایران مغایرت دارد، با صحبت هایی که با اداره اتباع شده است، مشخصات کارت آمایش مهاجرین بعد از صدور تذکره الکترونیک اصلاح می گردد. از سوی دیگر، افرادی که مشخصات آنها در تذکره کاغذی و مدارک شناسایی صادره از ایران مغایرت دارد و دارای مدارک تحصیلی می باشند، امکان همکاری برای ثبت مشخصاتی که در مدارک تحصیلی درج شده است، می باشد.

رییس پروسه توزیع تذکره الکترونیکی در ایران افزود، افرادی که مشخصات آنها در تذکره کاغذی و مدارک شناسایی صادره از ایران مغایرت دارد، نیاز به حضور دو نفر تصدیق کننده می باشد. مهاجرینی که اصل تذکره اقارب شان در دسترس نمی باشد و کپی آن را دارند، نیاز به حضور دو نفر تصدیق کننده می باشد. همچنین افرادی که تذکره اقارب اصولی ندارند، حضور دو نفر تصدیق کننده از ولسوالی شان جهت تصدیق در روز بایومتریک الزامی می باشد.

حبیبی در پایان به نمایندگان مهاجرین افغانستانی ساکن اصفهان قول داد تا در آینده ای نزدیک جهت ملاقات با مسولین این ولایت و بررسی ایجاد یک مرکز بایومتریک و توزیع تذکره به اصفهان سفر نماید.

این در حالی است که در ابتدای این دیدار، سید فرید معصومی، فعال فرهنگی و اجتماعی با تقسیم بندی مشکلات مهاجرین به دو بخش تذکره الکترونیکی و مشکلات مرتبط به امور کنسولی سفارت، به بیان آنها پرداخت.

معصومی در بخش مشکلات اخذ تذکره الکترونیک مهاجرین ساکن اصفهان گفت: با توجه و عنایت خاص دولت جمهوری اسلامی افغانستان مخصوصا مسئولین سفارت و اداره ملی احصائیه و معلومات، جهت حل مشکلات هویتی مهاجرین ساکن ایران، روند توزیع تذکره الکترونیک در ایران شروع شده است و شش مرکز جهت بایومتریک و توزیع تذکره الکترونیک در شهرهای تهران، مشهد، زاهدان و کرمان معرفی گردیده است، ولی متاسفانه برای اصفهان که حدود سیصد هزار مهاجر در آن سکونت دارند، سومین استان پر جمعیت مهاجرین بعد از تهران و خراسان رضوی در ایران می باشد، و همچنین از نظر جغرافیایی در مرکز کشور ایران قرار دارد، مرکزی برای بایومتریک و توزیع تذکره الکترونیک در نظر گرفته نشده که این موضوع مشکلاتی زیادی برای مهاجرین ساکن استان اصفهان به وجود آورده است.

لذا وی تأکید کرد که با توجه به وضعیت بحرانی شیوع ویروس کرونا، تورم و سقوط ارزش پول ملی ایران، بیکاری، بیماری و نیز همانطور که رئیس جمهور در نشست مشورتی کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد فرمود؛ "اکثریت مهاجران افغان در ایران و پاکستان زندگی میکنند و شمار زیادی از آنها در فقر و با درآمد روزانه تنها 2 دالر امرار معاش می کنند"؛ مهاجرین ساکن اصفهان از مسولین درخواست دارد که "جهت ایجاد یک مرکز بایومتریک و توزیع تذکره و کاهش تعرفه صدور تذکره الکترونیک به مهاجرین"، اقدامات لازم را انجام دهند.

  پربازدید ترین