• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان: از سلطه طالبان بر افغانستان حمایت نمی کنیم

پاکستان: از سلطه طالبان بر افغانستان حمایت نمی کنیم

 ارتش پاکستان با تاکید بر اینکه هدف ما تسهیل روند صلح در افغانستان است و تنها طرف‌های افغان حق تعیین سرنوشت این کشور را دارند، گفت: پاکستان هرگز از وضعیتی مانند دهه 90 میلادی و یا سلطه طالبان در کابل حمایت نخواهد کرد.

سرلشکر «بابر افتخار» در گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌های خارجی در مقر فرماندهی ارتش در شهر راولپندی آخرین تحولات پیرامون تلاش‌های اسلام‌آباد برای تسهیل روند صلح افغانستان را تشریح کرد.

وی افزود: پاکستان هر آنچه در توان داشته را انجام داده و اکنون هرگونه موفقیت در امر مذاکرات و تعیین سرنوشت افغانستان برعهده مردم و دولت این کشور است.

سخنگوی ارتش پاکستان اظهار داشت: پاکستان تا جایی که ممکن بود از نفوذ خود میان طالبان افغانستان استفاده و آنان را ملزم به پیروی از نقشه راه مذاکرات صلح کرد، موضوعی که رهبران افغانستان نیز به آن اذعان دارند و مطلع هستند که اسلام‌آباد صادقانه برای تسهیل روند صلح تلاش می‌کند.

وی تاکید کرد: افغانستان امروز دیگر مانند دهه 90 میلادی نیست و نظام ضعیفی ندارد که بتوان به آسانی بر آن سلطه پیدا کرد و همزمان (مواضع) پاکستان نیز تغییر کرده و این هرگز ممکن نیست که وضعیتی شبیه دهه 90 ایجاد شود و ما بخواهیم از سلطه طالبان بر افغانستان حمایت کنیم.

وی اظهار داشت: پاکستان طرفدار هیچ گروه خاصی در افغانستان نیست و هدف نهایی ما برقراری صلح در این کشور همسایه است زیرا تحقق این مهم برای پاکستان و تمام کشورهای منطقه سرنوشت ساز تلقی می‌شود.

پاکستان به عنوان یکی از تسهیل کنندگان فرآیند صلح افغانستان به ویژه با شروع مذاکرات میان دولت کابل و طالبان در دوحه، تلاش دارد تا مسیر تعامل آینده میان سهام‌داران این روند را هموار سازد زیرا به اعتقاد طرف پاکستانی، دستاورد موفق گفت‌وگوهای بین افغانستانی راه رسیدن به توافق سیاسی و فراگیر برای برقراری صلح در این کشور همسایه را آسان می‌کند.

اسلام‌آباد نسبت به تشدید خشونت‌ها در افغانستان همزمان با گفت وگوها در دوحه نگران است، موضوعی که عمران‌خان نخست وزیر پاکستان در جریان اولین سفر رسمی‌ خود به کابل در 29 آبان امسال به آن پرداخت.

دولت پاکستان هفته‌های اخیر به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک خود برای پیشبرد روند صلح‌ افغانستان میزبان مقامات مختلف از افغانستان، نمایندگان ویژه روسیه و قطر بود.

روز گذشته نیز "محمد عمر داودزی" نماینده ویژه ریاست جمهوری افغانستان در امور پاکستان در جریان سفر به اسلام‌آباد با "محمد صادق" نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان دیدار کرد.

  پربازدید ترین