• چهار شنبه, 19 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

فعالیت موسسه «باور سبز» در مشهد به دلیل نداشتن مجوز لازم و شکایات مردمی مبنی بر سوءاستفاده از اعتماد خیرین لغو شده است

 فعالیت موسسه «باور سبز» در مشهد به دلیل نداشتن مجوز لازم و شکایات مردمی مبنی بر سوءاستفاده از اعتماد خیرین لغو شده است

به دنبال لغو فعالیت موسسه خیریه باور سبز در مشهد مقدس که گفته می شود در حوزه معلولین مهاجر نیز فعالیت می کرده، و بازتاب رسانه ای آن، اداره کل اموراتباع ولایت خراسان رضوی ایران گفته، این موسسه که بدون مجوز لازم فعالیت می کرده، به دنبال برخی شکایات مردمی مبنی بر سوءاستفاده از اعتماد خیرین و کمک کنندگان به آن، تا گرفتن مجوزهای لازم، مسدود شده است.

در دو روز گذشته ابتدا خبر لغو موسسه خیریه باور سبز در مشهد در صفحات اجتماعی خبرساز شد و پس از آن، "بی بی سی فارسی" و "رادیو فردا" نیز برای بازتاب این خبر پای کار آمدند و این سوژه به یک خوراک خبری تازه در مورد مهاجرین و علیه جمهوری اسلامی ایران برای آن ها تبدیل شد.

بی بی سی گزارش داده که گفته می‌شود موسسه باور سبز در منطقه محروم گلشهر مشهد به بیش از 800 فرد معلول که غالبا از مهاجران افغانستانی هستند، به صورت رایگان خدمات توانبخشی، آموزشی، درمانی، فرهنگی و تفریحی ارائه می‌کرد.

بر اساس این گزارش، در صفحه اینستاگرام این موسسه از قول "مرتضی عبدی"، موسس این خیریه گفته شده است که بودجه این موسسه را کمک‌های مهاجران افغانستانی خارج از ایران تامین می‌کرده و این موسسه علاوه بر معلولین، به بیش از 550  سالمند و خانواده بی سرپرست افغان نیز خدمات معیشتی و درمانی ارائه می‌کرده است.

صفحه توییتر کمپین معولان نیز در این مورد نوشته است: "باور سبز معلولان را هم خشکاندند. وزارت کشور از فعالیت‌های خیریه‌ای «موسسه معلولین باور سبز» به بهانه «سیاه‌نمایی» از طریق رسانه‌ای نمودن فعالیت‌هایش،بدون اخطار قبلی جلوگیری کرد. پس از این اتفاق مدیران موسسه حاضر به دادن تعهدی مبنی بر رسانه‌ای نکردن فعالیت‌هایشان شدند اما..."

اما گویا وضعیت به گونه دیگر بوده و سیاه نمایی از طرف این موسسه بوده است.

اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی ایران در بیانیه ای پیرامون بازتاب لغو فعالیت موسسه باور سبز نوشته که "فعالیت سازمان های مردم نهاد در زمینه اتباع خارجی منوط به اخذ مجوزهای لازم از سوی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور(داخله) می باشد".

در ادامه این بیانیه آمده است: "با توجه به حضور تعداد زیادی از پناهندگان و اتباع خارجی در جامعه شهری برابر پیگیری های انجام شده توسط اداره کل امور اتباع استان خراسان رضوی، تعداد 6 سازمان مردم نهاد (NGO) و 3 تشکل فرهنگی، اجتماعی و ورزشی افغانستانی با مجوز کمیته  NGOها سالیان متمادی مشغول خدمات دهی به اقشار مختلف اتباع خارجی می باشند، که در بین سایر استان ها بی سابقه می باشد".

اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در ادامه خاطرنشان کرده است: "نظر به اینکه موسسات متقاضی برای فعالیت در این زمینه می بایست قبل از هرگونه فعالیتی مجوزهای قانونی را از اداره کل اتباع وزارت کشور دریافت نمایند. در این بین موسسه ای تحت عنوان باور سبز اقدام به فعالیت بدون اخذ مجوزهای لازم نموده است".

این اداره کل تصریح کرده که "با توجه به چندین مورد شکایات واصله مردمی مبنی بر سوء استفاده از حسن نیت و اعتماد خیرین و کمک کنندگان به این موسسه، با پیگیری سازمان های ذیربط، موسسه مذکور با حکم مقامات قضایی از هرگونه فعالیت تا دریافت مجوز رسمی جلوگیری شده است".

  پربازدید ترین