• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفر خلیلزاد و جنرال آمریکایی به پاکستان همزمان باطرح جدید صلح

سفر خلیلزاد و جنرال آمریکایی به پاکستان همزمان باطرح جدید صلح

همزمان با واکنش‌های دولت و جامعه به طرح جدید صلح واشنگتن، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و فرمانده نظامیان خارجی در آن کشور با سفر به پاکستان، با مقام‌های عالی رتبه نظامی و امنیتی این کشور دیدار و گفت وگو کردند.

به نقل از منابع رسمی پاکستان، «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به همراه جنرال «اسکات میلر» فرمانده آمریکایی نظامیان خارجی روز دوشنبه در شهر راولپندی با جنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان دیدار کردند.

روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرفین درباره موضوعات مورد علاقه، تحولات امنیتی منطقه‌ای به ویژه روند صلح افغانستان بحث و گفت‌ وگو کردند.

این بیست وهفتمین سفر رسمی خلیلزاد به پاکستان طی دو سال اخیر محسوب می‌شود.

ارتش پاکستان جزئیات بیشتری از این دیدار منعکس نکرد اما انتظار می‌رود در این دیدار که بعد از سفر خلیلزاد به کابل و دیدار با مقام‌های ارشد دولت کابل انجام شده است، طرح جدید صلح واشنگتن توسط نمایندگان آمریکا با طرف پاکستانی مطرح شده باشد.

جنرال «فیض حمید» رییس کل سازمان اطلاعات و امنیت ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی)، «محمدصادق» نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان و «مُعید یوسف» مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار حضور داشتند.

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به "محمد اشرف غنی" رئیس جمهور، گفته است که گزینه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان هنوز هم به عنوان یک گزینه روی میز است اما بررسی توافقنامه صلح آمریکا با طالبان تاکنون نهایی نشده است.

نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهور غنی در خصوص طرح جدید صلح با واکنش گسترده‌ای در بین مردم و فعالان سیاسی کشور مواجه شده است، شماری از آن‌ها خواستار ایستادگی در قبال این طرح شده و تعداد دیگر نیز معتقدند که اشرف غنی مجبور به پذیرفتن طرح جدید آمریکا است.

«امرالله صالح» معاون رئیس جمهوری در واکنش به نامه وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی درباره طرح صلح جدید گفت که افغانستان سند آمرانه آمریکا درخصوص صلح را امضا نمی‌کند.

  پربازدید ترین