• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار پاپ و آیت الله سیستانی؛ پیامها و پیامدها

 دیدار پاپ و آیت الله سیستانی؛ پیامها و پیامدها

خانه ای محقر و عاری از هرگونه تشریفات در نجف اشرف آنگاه که درب خود را بر روی رهبر کاتولیکهای مسیحی جهان گشود، پیش و بیش از هر چیز پاپ را حیرت زده سادگی خود کرد. آیت الله سیستانی او را مورد استقبال قرار داد و باب گفتگو را گشود تا به جهانیان که اینک همه رسانه هایشان بر بیت آیت الله متمرکز شده بود رسماً اعلام کند اسلام دین گفتگو، استدلال، صلح و محبت است.

ترجیح آیت الله آن بود که از این رویداد هیچ گونه بهره برداری احیاناً سیاسی و تبلیغاتی صورت نگیرد و لذا نماینده ایشان در فرودگاه به دور از هرگونه تکلفی به استقبال پاپ فرستاده شد و در عین حال هیچ فردی در گفتگوی فی مابین امکان حضور نیافت. تصاویر منتشر شده از حضور برخی چهره های مسیحی حاضر در جلسه نیز تنها پس از پایان جلسه و با درخواست پاپ و به عنوان یادگاری از جهان اسلام گرفته شد.

دو سوم وقت دیدار به ارائه دیدگاههای آیت الله گذشت و در یک سوم باقیمانده پاپ به طرح دیدگاههای خود پرداخت. نکته جالب توجه در این دیدار تاکیدات آیت الله بر مساله فلسطین بود. مساله ای که در سایه مسابقه برخی دول عربی به همراه تلاش غربی برای عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل گمان می رفت کمرنگ شده باشد. در واقع این اعلام موضع آیت الله خون جدیدی در رگهای آرمان فلسطین جاری کرد و به همین خاطر هم قدردانی مسلمانان بویژه از ایران به سمت بیت مرجعیت در نجف اشرف سرازیر شد.

آیت الله از ظلم، اشغال، تحریم و فقر در دنیا که عمدتاً کانون آن روشن است، گلایه کرد و مفهوم آن تاکید بر وظایف مراجع دینی برای تلاش در رفع این مقولات در سایه اثر گذاری های ایشان بر مخاطبینشان بود.

واقعیت آن است که آیت الله در عمل و در ماجرای صدور فتوی علیه داعش یک بار تجربه موثر لزوم حضور نمایندگان ادیان در امور اجتماعی و سیاسی را به دنیا ارائه کرده است حالا نوبت پاپ است تا از جایگاه معنوی خود در مسیر رفع ظلم و فقر و اشغال و ... بهره بگیرد و میزان تاثیرات خود بر مخاطبینش را به نمایش بگذارد. شاید راز عدم استقبال آیت الله از صدور بیانیه مشترک در پایان این دیدار هم این باشد که میان اندیشه و عمل آیت الله اساساً هیچ گاه فاصله ای نبوده است.

  پربازدید ترین