• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام نجف به واتیکان درباره حق سلب شده فلسطین

پیام نجف به واتیکان درباره حق سلب شده فلسطین

سخنان مرجعیت دینی عراق در دیدار پاپ با ایشان مبنی بر جلوگیری چهره های دینی از تعدی قدرت ها به سایر کشورها و دوری از خشونت و جنگ مخصوصا درباره فلسطین نیازمند تعمیق و تدقیق بیشتر است.

از زمانی که دیدار پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی به اتمام رسید و بیانیه هایی از هر دو طرف صادر شد، تحلیل ها و برداشت های گوناگونی از این ملاقات صورت گرفت. طبق بیانیه دفتر مرجع عالیقدر شیعه ایشان دراین دیدار مسایل مهمی را مطرح و بعلاوه راه حل آنها را نیز ارائه کردند. مسایلی همچون فقر، خشونت، جنگ و اشغالگری که چند کشور منطقه از جمله کشور محل سکونت مرجع عالیقدر با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

بیان این موضوعات با شخصیتی جهانی همچون پاپ نشانگر اهتمام ویژه و دغدغه مندی آیت الله سیستانی نسبت به رفع مشکلات جامعه بوده و ذکاوت ایشان در مطرح ساختن این موضوعات در چنین دیداری را به رخ می کشد. این ها مسایل تازه ای نیستند و دهه هاست که بعضی کشورها به آنها دچارند. از فلسطین که قریب به 70 سال طعم اشغالگری را چشیده تا عراق که حدود 40 سال در جنگ به سر می برد و خشونت، تروریسم و افراط گرایی که نزدیک به 10 سال بر منطقه سایه تیره انداخته است اما نام بردن از اینها حالا و روبروی یک رهبر دینی سر باز کرده است؛ دقیقا جایی که رهبر یک و نیم میلیارد مسیحی کاتولیک چشم در چشم سیستانی دوخته و دست در دست او با وی سخن می گوید و قاب دوربین بیش از 330 رسانه شبکه تلویزیونی را معطوف به خود کرده است.

بررسی دقیق‌تر مواضع آیت الله سیستانی روشن می سازد نه تنها آنچه ایشان مطرح کرده به عراق محدود نیست بلکه بخاطر اعمال خشونت بار کشورهای اشغالگر بسیاری از کشورهای منطقه را شامل می شود؛ جنگ افروزی در یمن، سوریه، افغانستان و عراق و اشغالگری در این کشورها و همچنین سرزمین های فلسطینی و نیز محاصره اقتصادی که پای ایران را هم به میان مباحث می کشد.

این مرجع دینی که در تدوین قانون اساسی عراق پس از سقوط حکومت صدام حسین نقش به سزایی داشت، نیروهای آمریکایی را فاقد صلاحیت لازم برای تدوین قانون اساسی عنوان کرده و در بیانیه آن زمان خود آنان را "اشغالگر" نامید.

سخنان اخیر ایشان در دیدار با پاپ واتیکان نیز مستقیم و غیر مستقیم به ایالات متحده بازمی‌گشت و سیاست اشغالگرانه این کشور را به چالش کشید، بیانیه چندخطی ایشان حاوی نکات برجسته و عمده ای بود که جهان اسلام و منطقه اکنون گرفتار آن است.

از طرفی سران سعودی و شرکایش با جنگ خانمان‌سوز یمن قریب به 6 سال با محاصره اقتصادی، سیاسی و نظامی این کشور را به فقیر ترین کشورهای حال حاضر دنیا تبدیل کرده اند؛ در طرف دیگر کشورهایی نظیر سوریه که مورد تحریم اقتصادی اتحادیه اروپا و ایالات متحده قرار دارد و درگیر جنگ داخلی و تروریسم متولد از آمریکا شده است.

در کلمات بیانیه صادره می توان دریافت که عامل آوارگی ملل مختلف همان اشغالگران هستند که به هیچ وجه حاضر به عقب نشینی و دست کشیدن از جنگ نمی شوند. فلسطین، افغانستان و سوریه که هر سه کشور دچار اشغال، فقر، آوارگی، ستم، خشونت و جنگ می باشند نمونه هایی از تجارب پیش روی از اشغالگری بی حد و حصر قدرتهاست.

درخواست آیت الله سیستانی از شخصیت های مذهبی برای ترغیب قدرتها به اتمام جنگ افروزی شاید در نگاه اول چندان به چشم نیاید، اما با دقت بیشتر در می یابیم که بسیاری از رخدادهای سیاسی با سوءاستفاده از چهره های مذهبی صورت گرفته و مخالفت رهبران دینی با نفوذ همچون پاپ می تواند با برهم زدن فضای روانی علیه یک اقدام سیاسی، تمام رشته های بافته شده را پنبه کند.

تلاش سیاستمداران برای دیدار با آیت الله سیستانی که در همین دیدار نیز وجود داشت؛ موید این گفتار است.

آیت الله سیستانی در این ملاقات خواستار رساندن صدایشان به سایر رهبران معنوی و مذهبی شده و نقش خود بعنوان یک رهبر دینی بانفوذ در عراق را بار دیگر تثبیت کردند. روشنگری های حکیمانه این مرجع بزرگوار در رساندن ملت عراق به نیل اهداف به وضوح قابل مشاهده است.

آنچه که بعنوان مسایل مطرح شده در بیانیه ذکر شده است به نوعی اثبات زبان مقاومت در منطقه بوده و بار دیگر صحت و گویایی این زبان را به رخ کشیدند. تقدیر پاپ از ایشان و جامعه شیعیان پیرامون نقش مهم در زدودن سایه سیاه وحشت و تروریسم از سر عراق و منطقه خود گواه این مطلب است که در مقابل اشغالگری، جنگ و محاصره اقتصادی راه دیگری جز مقاومت وجود ندارد. همین منویات و رهنمودها صدای مقاومت را به گوش پاپ در واتیکان رسانده و او را به تحسین ملت مقاوم عراق واداشت.

در خلال سالهای گذشته سیاستمداران زیادی بوسیله ملاقات با مرجعیت عالی عراق بدنبال مشروعیت بخشی به اقدامات خود بودند اما ایشان همانطور که پاپ نقل کرد سالهای متمادی است که درب منزل محقر خود را به روی کاخ های سیاسی بسته و امکان سوءاستفاده و فریب افکار عمومی را فراهم نساخته است؛ ماجرای پل برمر رییس دولت موقت عراق که در زمان حمله غیرقانونی و اشغالگری آمریکا در سال 2003 از نمونه های بارز مقابله ی ایشان با اشغالگران است.

این مرجع مبارز با بینش سیاسی عمیق ضمن طرح مسایل روز دنیا، راه حل هایی پیش پای پاپ می گذارند؛ بنا به تاکیدات معظم له فلسطین همواره مساله اول جهان اسلام بوده و اکنون که در برهه حساسی دچار غفلت و خیانت شده لازم است تا مورد توجه ویژه قرار گیرد.

"عادی سازی" های صورت گرفته نه تنها روابط کشورهای منطقه را با رژیم صهیونیستی عادی کرده و اذهان و فضای رسانه ای را نیز نسبت به این مساله به غفلت می زند بلکه امضای توافق با سایر کشورها را نیز به امری عادی و کم اهمیت تبدیل می سازد که خطرناک به نظر می رسد.

حضرت آیت الله سیستانی بار دیگر بر اهمیت موضوع فلسطین پافشاری نموده و با یادآوری آنچه درحال انجام است توجهات را به سوی مسجدالاقصی جلب کردند؛ به این معنا که فلسطین تمام شدنی نیست.

  پربازدید ترین