• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

توضیح ایران در خصوص افتتاح سد کمال خان؛ حق آبه ایران محفوظ است

 توضیح ایران در خصوص افتتاح سد کمال خان؛ حق آبه ایران محفوظ است

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید به اساس توافق سال 1351 حق آبه ایران کاملا مشخص است و دولت افغانستان به آن همچنان متعهد می‌باشد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سخنان مطرح شده در ارتباط با افتتاح سد کمال خان در افعانستان گفت که رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال 1351 بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانون گذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.

او افزود: "البته حق آبه طبیعت و صیانت از حیات هامونها موضوع جداگانه ای است که از مدت ها قبل با دولت افعانستان در حال مذاکره است و خوشبختانه اهمیت‌ حیات هامون ها و ضرورت تامین حق آبه آنها مورد توجه دولت افغانستان نیز می باشد. خشک‌ شدن هامونها آسیب های جدی از جمله طوفان های شن برای مردم در هر دو  سوی مرز در پی خواهد داشت".

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید دارد: "دولت جمهوری اسلامی ایران از اظهارات رئیس جمهور محترم افغانستان برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال کرده و آمادگی خود را بدین منظور اعلام می نماید".

رئیس جمهور غنی امروز چهارشنبه (24 مارچ)، در سفری به ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز بند کمال‌خان را افتتاح کرد.

  پربازدید ترین