• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سند همکاری های بلندمدت میان چین و ایران امضا شد

 سند همکاری های بلندمدت میان چین و ایران امضا شد

سانه‌های ایران، گزارش داده‌اند که سند همکاری‌های جامع 25 ساله‌ میان چین و ایران، از سوی وزیران خارجه‌ی دو کشور امضا شد.

این سند همکاری‌های بلندمدت پس از چاشت روز شنبه (7 حمل)، از سوی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران و وانگ یی، وزیر خارجه‌ی چین، در تهران امضا شد.

وزیر خارجه‌ی چین که به دعوت وزیر خارجه‌ی ایران به تهران سفر کرده است، صبح روز شنبه، با حسن روحانی رییس‌جمهور و  علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای دیدار کرد.

رسانه‌های ایران، گزارش داده‌اند که علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس و مشاور رهبر انقلاب اسلامی، مسئولیت پی‌گیری و نقش اصلی مذاکرات مربوط به این سند را دارند و وزارت خارجه تنها مسئول هماهنگ‌کننده‌ی آن معرفی شده است.

حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، در دیدار با وانگ یی، روابط با چین را راهبردی و مهم خواند و برای همکاری‌های بلندمدت در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی با این کشور تاکید کرد.

روحانی گفت: «تهران و پکن از روابط بسیار خوبی برخوردارند و مواضع مشترک دو کشور در موضوعات بین‌المللی، شاهدی بر سطح مطلوب این روابط است.»

رایزنی‌ها برای امضای این سند، شش سال پیش در جریان سفر رییس‌جمهور چین به ایران شروع شده بود و پیش‌نویس این سند جامع، در جریان سفر وزیر خارجه‌ی ایران به چین، تحویل این کشور شد.

وانگ یی در دیدار با لاریجانی تصریح کرده بود که روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر شرایط روز نخواهد بود، بلکه دائمی است و استراتژیک خواهد بود.

این سند بر علاوه‌ همکاری دو کشور، شامل همکاری‌های راهبردی منطقه‌ای و بین‌المللی نیز است.

تولیدات مشترک برای تامین نیاز بازارهای داخلی و خارجی، همکاری در زمینه‌ی انرژی، صنعت، محیط زیست، ساخت زیرساخت‌ها، مخابرات، ارتباطات، آموزش، سلامت، تسهیل در روابط مالی و بانکی؛ از محورهای مهم این سند جامع و بلندمدت است.

  پربازدید ترین